Ny styrelse till Däckskiftarna i Sverige AB

Däckskiftarna breddar sin ledning när man nu tar in tre externa ledamöter i styrelsen. Med detta fortsätter företaget sin tydliga satsning på snabb tillväxt.

Däckskiftarna presenterar en ny styrelse som består av tre helt nya externa ledamöter: Lars Dahmén, Maria Redén, och Robert Falck. Kvar som styrelsens ordförande är företagets CEO och huvudägare Alexander Yavus.

– Jag är verkligen glad över att vi nu lyckats sätta samman den här mycket kompetenta styrelsen. Däckskiftarna är inne i en spännande fas med både hög lönsamhet och snabb tillväxt och den här styrelsen är vad vi behöver för att kunna ta nästa steg, säger Alexander Yavuz, CEO och huvudägare Däckskiftarna.

De senaste åren har Däckskiftarna investerat i att utveckla företagets ledning, under 2021 rekryterades Christoffer Johansson som marknadschef och digital chef (tidigare bland annat 203 Web Group och Ateles) och Jan Fraggstedt som franchisechef (tidigare McDonalds´s).

Resultatet har varit en snabb tillväxt, under 2021 ökade företagets sin försäljning med 34%. Idag finns 74 däckskiftarstationer runt om i landet som drivs av 17 franchisetagare.

Samtidigt som de tre nya ledamöterna tillträder så lämnar Sigge Kindbom och Tobias Johansson företagets styrelsen, båda är delägare i företaget.

Däckskiftarna Sverige AB är en snabbt växande franchiseorganisation som erbjuder kunder snabba däckskiften, hjulbalansering, däckhotell samt köp av däck och fälg.

Däckskiftarnas tre nya styrelseledamöter:

Lars Dahmén: Civilingenjör teknisk fysik och tidigare bland annat VD och chefredaktör Sydsvenska Dagbladet, VD Bonnier Tidskrifter och VD IDG AB. Har varit ordförande Bonnier Corp US samt Bonnier Publication och chefredaktör Computer Sweden. Är idag delägare i konsultbolaget HiGear Transformation.

Robert Falck: Robert Falck:Är idag styrelseproffs med bland annat uppdrag i Install, Bilspedition och Norrenergi. Är även ordförande för AIK Fotboll. Tidigare kommundirektör i Sundbybergs kommun, VD SRV återvinning och VD Målerifakta. Har även varit generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet.

Maria Redén: Bakgrund inom kommunikation och affärsutveckling, Har arbetat som konsult och byråchef på ett flertal stora byråer, bland annat JJP, PS Communication och Ogilvy & Mather. Har varit kommersiell chef på Kungliga Operan och kampanjchef på Cancerfonden. Driver idag den egna byrå Redén Communication.

Utöver dessa kvarstår Alexander Yavus som styrelsens ordförande.