Daftö Resort värdar för första styrelsemötet med Fredrik Reinfeldt som ordförande i Visita.

Den 2 maj valdes förre stadsministern och moderatledaren Fredrik Reinfeldt till ny ordförande i besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation Visita.

Den 13-15 juni kommer han att hålla sitt första styrelsemöte på Daftö Resort i Strömstad. Värd för studieresan är Daftös delägare och VD, Lena Kempe, som suttit med i Visitas styrelse sedan hösten 2020.

Reinfeldt tar över styrelseklubban från en annan före detta minister, Maud Olofsson (c), som innehaft posten sedan 2014. Reinfeldt själv säger till Visita att han ser fram emot att utveckla en viktig del av Sveriges näringsliv och Visitas valnämnds ordförande Christer Johansson hyllar Reinfeldts erfarenhet och kontaktnät. Efter tuffa Corona-år ska nu besöksnäringen återstartas. - Besöksnäringen är av central betydelse för Sverige. Den ger många ett första steg in på arbetsmarknaden, finns över hela landet och består av allt från små familjeföretag till stora koncerner med tusentals anställda. Jag ser fram emot att bidra till att lyfta och utveckla näringen ytterligare, säger Fredrik Reinfeldt.

Och startskottet på detta arbete äger alltså rum i Strömstad i mitten av juni hos Lena Kempe på Daftö Resort. 2018 utsågs Lena till Årets kvinna inom svensk besöksnäring och två år senare valdes hon in i Visitas styrelse.
- Jag är väldigt glad över att få välkomna styrelsen hit och det blir ju lite speciellt att Fredrik kommer att hålla sitt första styrelsemöte här hos oss i Strömstad nu när turistnäringen tagit fart igen efter pandemin. Förhoppningsvis kommer vi kunna lära honom lite nytt om just vår gren inom denna viktiga bransch, säger Lena Kempe.

En av de frågor Lena driver hårt är varför det är olika momssatser inom campingområdet. Det är till exempel helt orimligt att vi ska behöva ta 25 procent moms för de gäster som övernattar i vår gästhamn medan de som övernattar på land betalar 12 procent.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Lena Kempe, VD Daftö Resort, tel. 0732-70 99 50, lena@dafto.se

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar nästan 5 700 medlemsföretag med över 8 100 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar.

Daftö Resort är en femstjärnig året runt-öppen semesteranläggning vid Bohuskusten utanför Strömstad. Med boende och aktiviteter för alla smaker, äventyrspooler och den egna nöjesparken Daftöland är familjeföretaget Daftö Resort en av de ledande campinganläggningarna i Europa. www.dafto.se