Bild över ett av fyra campingområden på Daftö Resort i Strömstad

Europatoppen och bäst i Sverige - Daftö Resort är en Superplatz

Daftö Resort i Strömstad har för 16:e året utsetts till Superplatz av den tyska motororganisationen ADAC. Som enda turistanläggning i Sverige och Norge har man fått det högsta betyget och den prestigefyllda utnämningen.

– Du kan jämföra det med en restaurang som får en stjärna i Michelinguiden, eller en film som vinner en Oscarstatyett. Det finns stor prestige i att få denna utmärkelse, som är den finaste du kan få som campingplats i Europa, säger Susanne Bluhm, ledare i ADAC:s inspektörsteam.

Varje år tar den största tyska motororganisation ADAC, med 19 miljoner medlemmar, fram Europas största turistguide med över 5 000 turistanläggningar från 38 europeiska länder.
Endast 133 av dessa har fått den högsta klassificeringen för 2020 och Daftö Resort behåller sina fem stjärnor som man fick första gången redan 2003.

– Superplatz innebär de allra högsta förväntningarna vad gäller utbud, service och kvalitén. Med andra ord behöver en turistanläggning hålla väldigt hög kvalité inom många olika områden. Det är svårt att få titeln Superplatz och minst lika svårt att sedan behålla den som Daftö gjort under en lång period, säger Susanne Bluhm, ledare i ADAC:s inspektörsteam.

Superplatz bygger på anonyma inspektioner under föregående år då hela anläggningen har gåtts igenom. Den sammanslagna värderingen från alla kategorier gav Daftö Resort högsta poäng. Anläggningen räknas därmed som bäst i Sverige och hör till det absoluta toppskiktet av turistanläggningar i hela Europa.

– Detta är den 16:e gången vi får utmärkelsen och det blir mer och mer glädjande för varje år. År 2020 är ett annorlunda år men vi fortsätter att erbjuda ett tryggt äventyr för de som besöker oss. Och att under ett sådant år blir utsedd till en Superplatz värmer lite extra, säger Daftö Resorts VD, Lena Kempe.

Den femstjärniga campingen på Daftö har inför 2020 utökats med fler platser för camping och ett Pirathotell har byggts på resorten och står nu färdigt. Tillsammans med gästhamn och stugor kan man bo precis som man vill när man upplever äventyret på Daftö.