Dahl satsar på Flexibla Kontoret tillsammans med SoftOne Group

Dahl satsar på Flexibla Kontoret tillsammans med SoftOne Group

Flexibla Kontoret är ett affärssystem för den mindre hantverkaren. I systemet får hantverkare bra kontroll på inköp, arbetstid, bemanning och tid. Efter avslutat projekt ligger alla data tillgängligt för snabb fakturering. Efter drygt fem år i marknaden har Flexibla Kontoret många nöjda kunder och behoven ökar i takt med användandet. Därför har Dahl valt SoftOne som samarbetspartner, för att vidareutveckla teknik och funktioner i en allt snabbare takt.

Dahl Sverige AB är Sveriges ledande leverantör av produkter inom vvs, mark och va. Företaget har butiker på ett åttiotal ställen runt om i Sverige, från Ystad till Kiruna. Många butiker är också helt obemannade där kunderna sköter sina inköp via en app, också den kopplad till Flexibla Kontoret där kunden kan registrera sina inköp för flera kunder vid samma inköp.

Relationen med mindre hantverkare, som också är den primära kunden för Dahl, gav upphov till idén om ett verktyg till mindre kunder för att enklare kunna hantera sin affär. 2018 etablerades Flexibla Kontoret som är utvecklat under Dahls regi. I takt med att Dahls handel alltmer digitaliseras ställs högre krav på funktioner inom systemet, något som Dahl nu löser tillsammans med Softone.

SoftOne Group ligger i teknisk framkant med en moduluppbyggd, molnbaserade SaaS-lösning, vilket är användbart både i helhetslösningar och i separata moduler. SoftOne Group etablerades 1985 och har idag ca 80 medarbetare och över 2000 kunder med fokus på hantverkare inom vs, bygg, el samt dagligvaruhandel.

- Den här typen av system är optimalt för mindre hantverkare som ofta har flera roller i sitt eget bolag. Inte sällan ska ägaren både sälja, köpa material, installera och därefter hinna fakturera sin kund. Flexibla Kontoret underlättar kundens vardag och hjälper dom bli mer lönsamma, säger Niklas Holmberg, partneransvarig för Flexibla Kontoret på Dahl och avslutar: Samarbetet med SoftOne ger oss möjligheten att fortsatt utvecklas med våra kunder tillsammans med en stabil och hållbar partner för snabb vidareutveckling.

Softone omsatte 2023 ca 100msek var av en tredjedel av omsättning investeras direkt i produktutveckling.

- Flexibla Kontoret är redan en bra lösning men med vår teknologi kan vi snabbt bygga in nya funktioner som befintliga kunder önskar, säger Jonas Morin, Affärschef Hantverkare på SoftOne och fortsätter: Flexibla Kontoret kommer att bygga på SoftOne GO plattformen och befintliga kunder kommer att omhändertas på bästa sätt för att inom kort uppleva positiva förändringar.

Samarbetet lanseras på NordBygg 23-26/4 2024 och befintliga kunder kommer inom kort att bli personligt kontaktade medan Dahl fortsätter att informera om produkten för nya kunder.