Vädret avgörande för vinterns elpris

Vädret avgörande för vinterns elpris

Kärnkraften har nu kommit tillbaka efter strul under hösten, problemet med överföringskabeln mellan Norge och Sverige är fixat och vindkraften har producerat mycket el, men vattennivåerna är fortfarande låga.

Den hydrologiska balansen (vattennivå) i Norden är just nu orosmolnet inför vintern. Den är i skrivande stund beräknad till -10 TWh. Om vi får ett par veckor med mycket nederbörd kan vi vara nära normala vattennivåer, samtidigt som det kan bli riktigt dåligt med vatten om det blir kallt och torrt i slutet av november och början av december.

Att gå in i vintern med ett underskott som är lägre än -10 TWh betyder risk för högre rörliga elpriser än förra vintern. Just nu styrs både rörliga och korta fasta elpriser väldigt mycket av väderprognoserna.

Vi skrev i föregående inlägg om att elområdesjusteringarna för de som har elavtalet Zonfri gick upp under hösten. Nu när överföringskabeln mellan Norge är fixad och kärnkraften är igång har priserna gått tillbaka till de låga nivåer som gällde första halvåret av 2013. Prognosen är att elområdesjusteringarna kommer att fortsätta vara låga.

Rekommenderade elavtal

Vårt mest rekommenderade elavtal just nu är Dala Elfond. Om du går med i Dala Elfond så sköter våra professionella elhandlare elinköpen åt dig på samma vis som åt stora företag. Tillsammans blir många privatpersoner stora och vi får samma möjlighet som stora företag. Dala Elfond finns även för små och medelstora företag.

• Elpriset följer långsamt elmarknaden och kapar pristoppar och prisbottnar
  • Du riskerar aldrig att teckna avtalet vid fel tillfälle eller att ditt avtal går ut och ska förnyas vid fel tillfälle
  • Du slipper välja avtal igen – Dala Elfond rullar på

Om du vill ha ett pris som du vet i förväg för flera år framåt ska du välja Fast elpris eller Zonfri på 3 eller 5 år. Vi tycker Zonfri är ett bättre alternativ i rådande marknadsläge, med Zonfri är elpriset fast men elområdesjustering är rörlig. Läs mer om Zonfri.

Du som vill ha möjlighet till det absolut lägsta elpriset och som är beredd på prissvängningar kan fortfarande välja rörligt elpris, men just nu är skillnaden mellan rörligt elpris och Dala Elfond eller fasta elpriser väldigt låg. I och med det dåliga vattenläget är Rörligt elpris förenat med högre risk än vanligt. Välj avtalstid 12, 24 eller 36 månader så får du lägre påslag, du kan byta till annat elavtal hos Dalakraft även under avtalstiden. Läs mer om Rörligt elpris.