Vattenbrist ger högre rörliga elpriser

Vattenbrist ger högre rörliga elpriser

Det kalla och torra vädret i mars gör att vattenmagasinen har minskat mycket på kort tid. Det försämrade vattenläget håller de rörliga elpriserna uppe under våren och ökar risken för högre elpriser inför nästa vinter.

I skrivande stund är underskottet i vattenmagasinen ungefär -22 TWh (terrawatttimmar). Underskottet börjar bli ganska stort och det påverkar elpriserna mycket, framförallt på kort sikt men vi varnar också inför nästa vinter.

Elpriset för våren, sommaren och nästa vinter

Just nu är det vattenläget som styr det rörliga elpriset. Om vi får en torr sommar kommer elpriset att bli högre och vara känsligt för eventuella problem i samband med att kärnkraftverken tas ur drift för kontroller och service i sommar.

Om det blir en våt sommar kommer vattenmagasinen att gå upp till normala nivåer och de rörliga elpriserna kommer att bli lägre.

Under sommaren har dock de flesta hushåll låg förbrukning, så vi tror inte att sommaren är den period då så många oroar sig för elräkningen.

Om vi får en torr sommar och närmar oss nästa vinter med dåligt fyllda vattenmagasin kan det däremot bli betydligt högre elpriser. Det är inför nästa vinter som vi ser största risken, och därmed också största möjligheten att göra ett smart val genom att välja rätt elavtal redan nu.

Elpriset på längre sikt

På längre sikt är det efterfrågan på el och annan energi (tex kol) som styr elpriset. Det betyder att grundförutsättningarna för låga elpriser kommer att vara bra så länge som vi är i den ekonomiska lågkonjunkturen. För de närmsta tre åren ser vi inget som tyder på en snabb ökning av efterfrågan på el och energi.

Våra rekommendationer för dig som ska välja elavtal

Har du fått ett erbjudande om förnyelse av elavtal hemskickat? Acceptera erbjudandet här

Du som vill undvika risk inför nästa vinter ska binda delar eller hela elavtalet nu, innan elmarknaden har hunnit justera upp priserna. Priserna på de ettåriga elavtalen för Dalakraft 50/50, Zonfri och Fast elpris har redan börjat röra sig uppåt och de treåriga avtalen är faktiskt billigare. Det är Dalakraft 50/50 och Zonfri på tre år som vi ser som mest prisvärda just nu.

Lägsta elpris över tid
Du som vill ha det lägsta elpriset och som klarar pristoppar ska fortfarande välja rörligt elpris, men var beredd på att risken för stigande rörliga elpriser har ökat de senaste veckorna. Välj avtalstid 12 månader* så får du lägre påslag. Läs mer om Rörligt elpris.

* Rörligt elpris med avtalstid går att kostnadsfritt byta till annat elavtal hos Dalakraft.

Gyllene medelvägen
Dalakraft 50/50, hälften rörligt och hälften fast, är ett bra alternativ nu när det är svårt att välja mellan rörligt och fast elpris. Avtalstid 3 år är mest prisvärd. Läs mer om Dalakraft 50/50.

Trygghet
Om du vill ha trygghet och ett bra elpris för en längre tid, bind ditt elpris nu. Vi rekommenderar Zonfri istället för Fast elpris. Välj avtalstid på 3 år eller längre. Läs mer om Zonfri.

[showbutton color="blue" text="Teckna Zonfri" link="/kundkontakt/teckna-elavtal" type="campaign" iconalign="left" icon="/wp-content/themes/dalakraft/images/icons/buttonicons/arrow-upwards.png"]

Våra rekommendationer bygger på vår elhandelsavdelnings bedömningar av elmarknaden just nu. Förutsättningarna kan och kommer att ändras. Analyser och rekommendationer är därför aldrig några garantier.