Ett torrt oktober sätter sina spår

Ett torrt oktober sätter sina spår

Ett ovanligt torrt oktober gör att inflödet till vattenmagasinen är hälften så högt som normalt för årstiden. För Norges del är oktober vanligtvis den mest nederbördsrika månaden vilket starkt påverkar de svenska vattenmagasinen men detta år tyder allt på att den blir väldigt svag nederbördsmässigt. Vädersituationen sätter även spår i elpriset. Vissa analyser tyder på ett underskott i våra vattenmagasin om 1-2 TWh jämfört med normalt. En anledning till det torra vädret är det högtryck som länge legat över brittiska öarna och pressar nederbörden antigen norr eller söder om oss i Skandinavien. Detta ser i prognoserna ut att bestå i närmare tio dagar framåt.

Kolpriset är fortsatt lågt då tillgången på världsmarknaden är hög och Ryssland fortsätter öka sin export. Experterna spår en viss ökning i priset men ingen kan med säkerhet säga när det händer.

Nedgången på terminspriserna, köp av el vid en framtida tidpunkt till ett bestämt pris, har bromsat upp efter omslaget till torrare väder. Om nederbörden uteblir finns utrymme för ytterligare något högre elpriser. Spotpriset på el ligger numera på över 20 öre/kWh och nivån 20-25 öre/kWh kan bli en mer etablerad och normal nivå i i det korta perspektivet. Mycket tyder på att vi går mot en mer väderstyrd elmarknad snarare än en där priset på kol och olja styr priserna.

Renoveringen av Ringshals 2 och Oskarshamn 2 fortsätter även om regeringen har gett signaler om att avveckla kärnkraften. De reaktorer som nämnts för avveckling är de två som idag genomgår renovering. Mer besked gällande kärnkraftsavvecklingen är väntas under de närmaste veckorna från både Vattenfall och EON.

Utvecklingen av priserna på elcertifikat, det bidrag från staten som producenter av förnyelsebar energi får, har kommit av sig och är fortsatt osäker i och med att Decemberöverenskommelsen rivits upp. Om den nya budgeten inte går igenom kan kvothöjningen äventyras. En separat omröstningen gällande just kvothöjningen kommer att hållas i riksdagen den 21 oktober.

Våra rekommendationer

Elavtalet Dala Elfond är anpassat för att sakta följa elmarknaden och jämna ut elpriset, utan risk att binda ett elpris vid fel tillfälle. Med Dala Elfond slipper du också byta eller förnya elavtalet efter en viss tid. Du har alltid ett bra elpris och avtalet löper vidare så länge du önskar.