Bra avkastning på andelar i vindkraft

Bra avkastning på andelar i vindkraft

Andelsägarna i Dala Vindkraft Ekonomisk förening får bra avkastning på sina vindandelar, trots rekordlåga elpriser på elbörsen.

- Det är inte många bankkonton som ger 5-6% avkastning på pengarna, säger Sverker Ericsson, medlem i föreningen sedan 2007 och ordförande från 2012.

Långsiktig investering
Trots att elpriserna på elbörsen just nu är historiskt låga är vindkraften lönsam för föreningens medlemmar.

- Det pratas ibland om att vindkraft är olönsam, för mig är det lönsamt redan idag jämfört med ett traditionellt elavtal trots att elpriserna är låga. Men vindandelarna är en långsiktig investering och på längre sikt tror jag kalkylen blir ännu bättre, säger Sverker.

Avkastning motsvarande bankränta på 6%
Vi har beräknat avkastningen på satsat kapital i vindandelar i Dala Vindkraft Ekonomisk förening jämfört med att köpa el med ett traditionellt elavtal (Fast elpris 3 år med miljövalet Ren Vindel).

Avkastning på satsat kapital blir mellan 3,6% och 4,2% vilket kan jämföras med en bankränta på mellan 5,2% och 6,0% före skatt.

En vindandel som ger dig rätt att köpa 1000 kWh per år kostar 6600 kr. För närvarande finns även "begagnade" andelar från äldre vindkraftparker som kostar från 5700 kr. Föreningens medlemmar köper el till produktionskostnad (år 2014 23,5 öre/kWh). Vid avvecklande av vindkraftverket ska föreningen betala tillbaka satsat kapital till andelsägarna.

Kontakt
Sverker Ericsson, ordförande Dala Vindkraft Ekonomisk förening, tel 0248-48 80 48
Niklas Hagman, marknadsavdelningen Dalakraft, tel 023-48 80 77
Kundservice Dala Vindkraft Ekonomisk förening, tel 0248-48 80 55

Dalakraft samarbetar med Dala Vind Ekonomisk förening med bland annat försäljning och administration samt leverans eller köp av el vid under- eller överskott i föreningen.

Dalakraft är ett elhandelsbolag med kontor i Malung, Rättvik och Falun. Våra ägare är Jämtkraft, Malungs Elverk, Dala Energi och Envikens Elkraft. Dalakraft är tillsammans med Jämtkraft och dotterbolaget Enkla Elbolaget Sveriges femte största aktör inom elhandel.