Dalaföretag först med virtuell verklighet

Dalaföretag först med virtuell verklighet

Var med när den nya tekniken landar i Falun

En futuristisk dröm är på väg att bli verklighet. Nu kan du uppleva Dalarna var du än befinner dig i världen.
Dalakraft satsar på en helt ny visuell teknik i sin kommande kampanj. Alla som vill kan få möjlighet att uppleva dalakraften via
virtual reality-teknik.

– Fantastiskt att få använda spetsteknik i utvecklingen av vår verksamhet och i kommunikationen med våra kunder säger Rita Adolfsen, marknads- och försäljningschef på Dalakraft.

Utvecklingen på bildområdet går fort och det var inte länge sedan vi fantiserade om att virtuellt förflyttas till andra platser för att få upplevelser – nästan som i verkligheten. Nu är den verkligheten nära! Filmen som ingår i kampanjen är gjord med en helt ny kamerarigg från Freedom 360, bestyckad med 6st GoPro-kameror. Tekniken är så ny att vissa delar av utrustningen inte finns att köpa i Sverige, en utmaning som har gjort projektet extra spännande.

– Det är utmaningen med att vara pionjär, men samtidigt attraktionen. Den här tekniken kommer att bli enormt populär och vi är bland de första att använda den, säger Rita.

I filmen ”Upplev dalakraften!” tas betraktaren med på några actionfyllda sekvenser i vårt härliga landskap. För att kunna se filmen krävs så kallade virtual reality-glasögon. En enklare form av VR-glasögon går att beställa gratis från Dalakraft via kampanjsidan upplevdalakraften.se, där man också kan se filmen.

Premiären för ”Upplev dalakraften!” kommer att äga rum på Rättviks marknad till helgen. Sedan blir det turné både i Dalarna och i närområden. Hela turnéplanen finns på upplevdalakraften.se.