Ny dalakraft till regionens föreningar.

Dalakraft stärker föreningslivet i Dalarna med 150 000 kronor

Elhandelsbolaget Dalakraft satsar åter på föreningslivet i Dalarna och avsätter 150 000 kronor för att främja en mer jämlik och hållbar vardag för regionens barn och unga.

– En dynamisk och stark ideell sektor gagnar oss alla. Därför bidrar vi gladeligen med sponsring två gånger om året till det lokala föreningslivet, säger Andreas Thunmarker, kommunikationschef på Dalakraft.

Sista september är sista dagen att ansöka om Dalakrafts föreningssponsring till verksamheter som gynnar barn och ungdomar. Målet är en spridning i ansökningarna vad gäller aktivitetstyp, geografi och kön.

Andreas Thunmarker noterar en redan ökande bredd i ansökningarna, men uppmanar fler föreningar från olika områden att söka.

- Tidigare var det en övervägande tonvikt på idrottsföreningar, nu får vi in ansökningar även från kulturell och social sektor. Det gläder oss, säger han.

Vill bidra

Föreningslivet är en viktig del i Dalakrafts samhällsengagemang. Den ideella sektorn bidrar till självutveckling, inkludering och social jämlikhet. Medlemskap i föreningar ger identitet och samhörighet, oavsett bakgrund.

- Föreningslivet är avgörande för många unga. För oss på Dalakraft är det viktigt att stödja det massiva ideella arbete som ligger bakom. Vi vet att många föreningar brottas med såväl ekonomi som att få folk att engagera sig. På det här sättet drar vi vårt strå till stacken, säger Andreas Thunmarker, och uppmanar regionens föreningar att söka sponsring från Dalakraft.