Dalakraft installerar nu 26 nya laddpunkter vid fem hotell i Tällberg/Leksand.

Fem hotell laddas med dalakraft

Dalakraft hjälper fem hotell i Tällberg/Leksand att göra sig valbara som moderna destinationer när totalt 26 nya laddpunkter nu installeras vid anläggningarna. Installationen görs i samarbete med Svensk Fordonsladdning.

- Det är en nödvändig investering för att möta besökarnas förväntningar och krav. Det kändes lite trixigt att komma i gång och därför är vi väldigt nöjda med all hjälp och rådgivning vi fått från Dalakraft. Genom en mångårig tajt relation med Dalakraft som vår elleverantör var det jättenaturligt för oss att göra satsningen tillsammans med dem, säger Staffan Malmqvist, koncern-vd för de fem hotellen First hotel Gyllene Hornet, Klockargården och Villa Långbers i Tällberg, samt Korstäppans Herrgård och Masesgården i Leksand, som nu möjliggör för gäster med elbil att besöka dem problemfritt.

Tillgängligheten viktigare än tapeterna

Staffan Malmqvist berättar att koncernen tänkt om ordentligt kring vad som är väsentligast när det gäller gästens upplevelse av ett hotell.

- Det är lätt att tänka att det är fina tapeter och sköna fåtöljer som är viktigast, men där har vi har gjort en rejäl omprioritering. Vi får ta sådana saker i nästa steg – nu satsar vi på att öka tillgängligheten. För att vara krass så spelar ju inte tapeterna någon roll om inte gästerna kan ta sig hit, konstaterar han.

Dalakraft stolt leverantör

Koncernens satsning går hand i hand med budskapet i Visit Dalarnas första sändning av Dalastudion för hösten, där ämnet elbilar och laddstolpar i Dalarna diskuterades. Fokuset handlade om att göra sig valbar som en modern destination och leva upp till besökarnas självklara förväntningar.

I studion möttes bland andra Staffan Malmqvist och Dalakrafts vd Mats Bengtsson i samtal kring ämnet. Redan då visste båda parter att laddsatsningen vid de fem hotellen var på gång.

- På Dalakraft såg vi tidigt att utvecklingen när det gäller elbilar var snabb, och ville vara med och ta ansvar för att det ska vara möjligt för elbilsägare att resa till Dalarna. Därför har vi installerat 13 snabbladdare i regionen, säger Bengtsson och fortsätter.

- Satsningen som de här fem hotellen nu gör ligger helt i linje med det vi sagt länge; att fler aktörer måste agera för att svara mot den snabbt växande efterfrågan. På Dalakraft är vi glada över att få vara med på hotellens resa. Det är med stolthet vi levererar laddlösningarna till dem.

Installationen på de fem hotellen ska vara klar i november – i god tid innan nästa högsäsong.

Vi bidrar vi till ett livskraftigt Dalarna genom att kontinuerligt stötta det lokala föreningslivet via ett generöst sponsringsprogram, samverkan med likasinnade och lyfta människorna som får det att hända i Dalarna!