Dalakrafts chefsanalytiker, Arne Bergvik, räknar med ett fortsatt stigande elpris.

Förvaltade avtal en vinnare i tider av höga priser

Jämfört med förra årets rekordlåga och ibland negativa priser, har 2021 dragit in med höjningar och stora variationer i elpriserna. En fortsatt svajig elmarknad är också att vänta.

Under 2020 hade Sverige vid tre tillfällen negativa elpriser; alltså att den som köper el får betalt för det. Det har aldrig tidigare hänt i Norden. Men 2021 är det andra bullar – med historiskt höga elpriser.

– Det mesta tyder på att det kommer att fortsätta att vara högt under sommaren, säger Dalakrafts chefsanalytiker, Arne Bergvik.

Prisuppgångarna beror bland annat på stigande priser på gas- och kolkraft- det har helt enkelt blivit mycket dyrare att producera el i Europa. Dessutom påverkar EU:s reformarbete inom området klimat och utsläpp. Sedan 2017 har priset för att släppa ut ett ton koldioxid ökat från 5 till 50 euro; bara det senaste året har kostnaden fördubblats.

Enligt Arne Bergvik är stödet för klimatåtgärder på EU-nivå betydligt större i dag än för några år sedan.

– Det finns en stark opinion för hårdare tag för klimatet. Det är en internationellt enande fråga, som också ger utslag på koldioxidpriset, säger Arne Bergvik.

Kom ihåg hållbarhetsaspekten

En slutsats man kan dra är alltså att högre elpriser är något vi får stå ut med så länge som kol- och gaskraften sätter elpriset.

– Det är ganska intressant att hållbarhetsperspektivet är något många glömmer bort när det gäller elmarknaden. Man gör hållbara val kring mycket annat, exempelvis köper ekologisk och närproducerad mat, väljer tåg framför flyg eller kör elbil, men när det kommer till elavtalet är det ofta enbart priset som avgör. Där tänker jag att man som konsument bör tänka till en extra gång och fundera på vem man faktiskt vill hänga med- vilken typ av elbolag vill jag stödja? säger Dalakrafts marknadschef Rita Adolfsen.

När du väljer Dalakraft vet du att du att du stöttar ett företag som, förutom att enbart sälja 100 procent grön el, även bidrar till ett livskraftigare Dalarna.

– Vi är så mycket mer än ett elbolag. För oss är det extremt viktigt att vi har ett samhällsengagemang som sträcker sig långt utanför elvärlden. Exempelvis sponsrar vi Dalarnas föreningsliv, delar ut stipendier till unga entreprenörer, samarbetar med en lång rad lokala företag, och mycket annat. Allt för att bidra till ett livskraftigare Dalarna. När vi pratar hållbarhet så menar vi, förutom att enbart leverera grön el, att vi verkligen tar ansvar för regionen där vi verkar, det ingår i Dalakrafts dna och är otroligt viktigt för oss, säger Rita Adolfsen.

Elpriset framåt

Vad kan vi då vänta oss av elpriset framåt?

– Jag räknar med att det kommer att stiga markant de närmsta åren och tror att vi som konsumenter får kalkylera med priser på totalt uppåt en krona per kilowattimme om ett par, tre år. Att välja ett förvaltat elavtal, som exempelvis Dala Elfond, kan vara ett bra alternativ framgent, säger Arne Bergvik.

Dala Elfond är Dalakrafts bästa och mest populära elavtal. Det rör sig, men betydligt försiktigare än elmarknaden i stort. Elhandelsexperter köper in el när priset är lågt och fördelaktigt för dig som kund, vilket ger ett pris som håller en låg och jämn nivå över tid. Du slipper ett rörligt avtals ibland höga toppar, men får ändå ta del av prissänkningar du missar med ett helt fast avtal.

Dessutom har Dala Elfond ingen bindningstid, och kan avslutas när som helst, med tre månaders uppsägningstid.

– Vi vill att våra kunder ska hänger med oss för att de vill – inte för att de måste, säger Rita Adolfsen.

Se över din elförbrukning

Men hur ska du då göra för att hålla fakturan nere, i tider av höga elpriser? Att se över din förbrukning och styra elanvändandet till billigare tider på dygnet, är faktiskt det enda hållbara alternativet.

– Det finns exempelvis elmätare som visar förbrukningen timme för timme, och många energibesparande åtgärder kan hjälpa dig att planera din elanvändning och göra smarta val. Att fundera på investeringar i solceller kan också vara ett bra alternativ framgent, säger Arne Bergvik.

Vi bidrar vi till ett livskraftigt Dalarna genom att kontinuerligt stötta det lokala föreningslivet via ett generöst sponsringsprogram, samverkan med likasinnade och lyfta människorna som får det att hända i Dalarna!