Högre risk för elpristoppar i vinter

Högre risk för elpristoppar i vinter

En torr inledning på hösten försämrar nivåerna i vattenmagasinen. Det ökar risken för högre elpristoppar i vinter jämfört med de senaste vintrarna.

- Om hösten fortsätter att vara torr är det risk för högre elpristoppar än de senaste vintrarna om det blir en kall i vinter, säger Mats Bengtsson, VD på Dalakraft.

Den så kallade hydrologiska balansen i Norden (vattenbalans) är lägre än normalt för årstiden, ungefär 14 TWh lägre jämfört med vad som är normalt. I första hand beror det på torrt väder och låga nivåer i vattenmagasin för vattenkraft. Låg elproduktion från vindkraft och kärnkraft gör dessutom att mycket vatten går åt för att producera el redan innan vintern.

De låga vattennivåerna inför vintern minskar marginalerna för andra faktorer som kan ge höga elpriser i vinter, till exempel om det blir kallare än normalt, om något kärnkraftverk krånglar eller om problem med elöverföring mellan länder och elområden uppstår.

Elfond ett alternativ till rörligt elpris

- Eftersom risken med ett rörligt elavtal har ökat inför vintern är det ett bra alternativ att byta till elfond, speciellt om man har elvärme eller vill undvika stora variationer på elräkningen, säger Mats.

Traditionellt har elkonsumenter kunnat välja mellan fasta och rörliga elavtal, men nu finns nya alternativ. Att köpa el genom en elfond är ett sätt som stora företag och industrier har gjort länge. Nu erbjuds den möjligheten även till privatpersoner samt företag med låg eller medelhög elförbrukning.

Elfonder är ofta uppbyggda för att ge ett elpris som följer elmarknaden, men med mindre variationer och med lägre risk. En strategi som passar extra bra i lägen då elmarknaden är osäker. Framtida el köps dagligen in i många mindre delar via terminskontrakt.

- När vi bedömer att elmarknaden är lågt värderad köper vi lite mer och när den är högt värderad köper vi lite mindre, säger Mikael Ringi, elhandelschef på Dalakraft.

Du som elkonsument har på det viset möjlighet att dra nytta av elhandlarens kunskap och få ett bra och stabilt elpris. Du får ett elpris som följer elmarknaden men med mindre rörelser än rörligt elpris. Dessutom ger elfonden ofta ett lägre elpris än index för genomsnittligt terminspris på elmarknaden.

Dalakrafts elfond heter Dala Elfond och tecknas precis som ett vanligt elavtal. Dala Elfond har ingen förutbestämd avtalstid vilket gör att du slipper ta ställning och välja fler gånger, avtalet rullar på så länge du vill. Du riskerar inte att teckna avtalet vid fel tillfälle och du slipper bry dig då vår elhandelsavdelning sköter inköpen åt dig.

Mats Bengtsson. VD
mats.bengtsson@dalakraft.se

Mikael Ringi, Elhandelschef
mikael.ringi@dalakraft.se

Dalakraft är ett elhandelsbolag med rötterna i Dalarna. Vi hjälper privat- och företagskunder att välja rätt elavtal. Vi är också en partner till elproducenter då en stor del av vår sålda el kommer direkt från elproducenter i Dalarna och resten av landet. Våra kontor finns i Rättvik, Malung och Falun.