Hotell i Tällberg satsar för framtiden

Hotell i Tällberg satsar för framtiden

I takt med att intresset för elbilar ökar, så ställs det nya krav på besöksnäringen i Sverige. Antalet elbilar har ökat med 125% det senaste året, och det betyder att alltfler gäster vill ha möjlighet att ladda sin bil medan dom bor på hotell i Dalarna.

Nu har två av hotellen i Tällberg gått framtiden till mötes genom att installera laddstolpar på sina parkeringar.

Det är Dalecarlia och Green hotell som i samarbete med Dalakraft och Dala Energi genom Elbil Dalarna gjort den här satsningen.

- Det känns helt självklart för oss att vara med i den här utvecklingen. Vi ser att fler och fler kommer med elbilar till oss, säger Ann-Louise Gustafsson, VD för Quality Spa & Resort Dalecarlia

Det här är hotell som länge haft ett miljötänkande på flera områden inom sin verksamhet. Att nu satsa på och underlätta för gäster som kommer med laddningsbara bilar är nästa steg i utvecklingen.

- En dröm jag har är att locka till mig gäster som vill göra gott.De som väljer en elbil gör ett aktivt val som inte alltid är det bekvämaste – just dem vill jag locka till vårt hotell, säger Salka Eynon Börjeson, VD för Green Hotel.

Dalakrafts VD, Mats Bengtsson, tycker att det är glädjande att besöksnäringen i Dalarna har uppmärksammat det ökande behovet av laddplatser för elbilar.

- Vi vill bidra till den här utvecklingen genom att förenkla för företag och organisationer att installera laddmöjligheter för elbilar, och hoppas att fler följer det goda exemplet, säger han.

Quality Spa & Resort Dalecarlia
Ann Louise Gustafsson