Från vänster: Carin Nordström, Stephan Erixon Knagg, Kristin Henriksson, Sandra Söderman, Jonte Hagström, Annette Backman och Maria Danielsson.

Premiär för miniserien om de okända kombinatörerna i Dalarna

I Dalarna finns över 40 000 företag och hälften av dem drivs på sidan av en vanlig anställning. Personerna bakom alla dessa företag, kombinatörerna är en viktig del i ett livskraftigt Dalarna.

Från 1 juli visar Dalakraft upp 5 drivna kombinatörer från Älvdalen i Norr till Hedemora i Söder inom vitt skridda branscher såsom turistnäring, konstnärskap, skogsbruk och zumba. Med oss som programledare har vi entreprenören Maria Danielsson från Siljansnäs samt Universitetslektor och forskare på kombinatörer Carin Nordström från Högskolan Dalarna. Tillsammans kommer vi visa hur viktiga de är för att göra vårt län attraktivt att bo och verka i, samt dela tips, information och utmaningar för att hjälpa kombinatörer att utvecklas.

Kombinatörerna bidrar till en bygd som utvecklas, växer och skapar arbetstillfällen. Det är ingen liten bedrift att hålla både ett företag och en anställning i luften. Bara det gör att kombinatören förtjänar att hyllas. Men kombinatörskapet är också viktigt för hela samhället. Ofta är det avgörande för att folk ska kunna bo kvar i mindre samhällen. Ibland växer sig ett företag stort och kan ge flera andra sysselsättning. Andra gånger bidrar företaget till att sätta en liten ort på kartan, eller gör att familjen kan bo kvar. Allt beröm till kombinatören, helt enkelt.

Följ kombinatörerna på play.dalakraft.se med start 1 juli, nya avsnitt varje vecka.

Kort info om kombinatörer:

• Hälften av alla företagare i Sverige är kombinatörer och många av dem tror de är ensamma om att kombinera
  • Man startar företag när man redan har en anställning
  • 65 procent vill kunna satsa fullt ut på sitt företag
  • Man startar företaget i medelåldern för att det är då barnen är tillräckligt stora/de har flyttat hemifrån
  • Man startar inte företag för att tjäna pengar utan man startar företag för att man brinner för det man gör
  • Många kombinatörer ser sig inte själva som företagare, det dom gör är inte av så stor vikt tycker de