Pressinbjudan: Trafiksäkerhetsutbildning ska rädda liv i Dalarna

Statistik visar att nio av tio olyckor på våra vägar beror på den mänskliga faktorn och förra året förolyckades 13 personer i trafiken bara i Dalarna.

För att förbättra trafikkunskaperna hos bilförarna i länet har Dala Kraft tillsammans med Dalarnas Försäkringsbolag och NTF Dalarna tagit initiativ till en trafiksäkerhetsutbildning.

- Ett utav de bästa sätten att minska olyckorna på våra vägar är att förse bilförarna med information om risker och nya kunskaper. En förberedd bilförare är alltid bättre än ett antisladdsystem vid halt väglag, säger Christer Johansson, skadeförebyggare på Dalarnas Försäkringsbolag.

Privatpersoner får möta halkan under kontrollerade former på Dalarnas trafikövningsplats i Falun. Utbildningen består av två delmoment. En teoridel där deltagarna får ta del av de senaste rönen inom trafik- och förarsäkerhet och en praktisk del där deltagarna får öva upp sina färdigheter på Dalarnas trafikövningsplats i Falun

Media välkomnas
Representanter för media bjuds in att delta under utbildningen. Där finns möjlighet att prova på de praktiska momenten som ges under utbildningen och även intervjua utbildare, instruktörer och deltagare.

Tid: Söndagen den 12 december kl 10.00 – 14.00

Plats: Trafiksäkerhetsbanan på Ingarvet Falun

Program för utbildningen:
Teoretisk del:
- Trafiksäkerhetens historia och utveckling
- Bilbälten, hastighet, distraktionsmoment och alkohol
- Prov av krocksläde och ”voltbil” i säkerhetshallen

Praktisk del halkbanan:
- Inbromsning från 50km/h och 70km/h
- Undanmanöver
- Kurvtagning

För mer information vänligen kontakta:

Lennart Sjöberg, Dala Kraft,
Tel: 023 48 80 68, lennart.sjoberg@dalakraft.se

Christer Johansson, Skadeförebyggare Motor, Dalarnas Försäkringsbolag och Trafiksäkerhetsinformatör Tel: 023 930 48, 070 3493169 Christer.Johansson@dalarnas.se

Dala Kraft, bildades 1996 och ägs gemensamt av sju energibolag i Dalarna. Koncernen är idag Sveriges sjunde största elhandelsföretag och sysselsätter 70 anställda och omsätter ca 2 miljarder kronor. Koncernen består av moderbolaget Dala Kraft och dotterbolaget Enkla Elbolaget.