Upplev dalakraften med Dalapop

Upplev dalakraften med Dalapop

Dalarna är ett landskap med många ben att stå på. Här finns allt från tung industri till världskända artister. Kanske är det just från kreativiteten som dalakraften härstammar? Det fria tänkandet, de otyglade idéerna och möjligheten att röra sig utanför gränserna. Dalakraft fortsätter sin jakt efter dalakraften - denna gång tillsammans med våra vänner på Dalapop!

I sommar ger sig Dalakraft ut på en musikalisk resa och träffar åtta band och artister som alla har sitt fäste i Dalarna.
- Förra året sökte vi efter dalakraften i entreprenörsskapet och fick ett otroligt varmt mottagande från våra tittare. I år väljer vi att ta ett nytt spår för vi vet att Dalarna bubblar av kreativa musiker som når långt utanför Sveriges gränser. Att genomföra denna resa tillsammans med Dalapop och träffa artisterna och höra deras musik känns både spännande och självklart. För är det något som verkligen gör Dalarna livskraftigt så är det just musiken och allt den skapar runt sig i form av festivaler, besökare och konsertupplevelser, säger Rita Adolfsen, marknads- och försäljningschef på Dalakraft.

- Vi ser en mycket positiv trend i att många företag, organisationer och offentlig sektor vill hjälpa till att lyfta fram Dalarnas popartister och band som en viktig kraft i den här regionen. Det går exakt i linje med det vi gör på Dalapop och självklart vill vi samarbeta med Dalakraft för att musiken från Dalarna ska nå ännu fler öron, säger Pelle Andersson, verksamhetsledare för Dalapop.

Programserien har sin premiär i början av juli och pågår sedan under åtta veckor med ett nytt avsnitt varje tisdag. På resan får vi träffa Hanna Turi, Stiko Per Larsson, Prop Dylan, Mimikry med flera artister. Programledare blir Karin Park som förutom att själv vara artist även har öppnat sitt hem i Djura Missionshus för musiker och artister från hela världen.

Missa inte dessa avsnitt:
v. 27 Good Harvest
v. 28 Mimikry
v. 29 Pole Siblings
v. 30 Prop Dylan
v. 31 Stiko Per Larsson
v. 32 Hanna Turi
v. 33 Lily Locksmith
v. 34 Karin Park

Följ med oss i sommar på Facebook och i vår nystartade Dalakraft Play!