Dala Open Stage förenar människor genom musik

Dala Open Stage förenar människor genom musik

Dala Open Stage ska vara en scen för alla som älskar att uppträda eller njuta av live-musik framförd av artister, musiker, låtskrivare och andra scenkonstnärer boende i Dalarna.

-  Grundtanken var att skapa en scen för alla och där den som vill också får tillgång till ett livs levande husband som backar upp framträdandet. Det är viktigt att alla som kommer till våra arrangemang trivs och mår bra och blir omhändertagna. Framförallt vill vi skapa en livescen där alla är välkomna, berättar Peter Gunnebro, kapellmästare för Dala Open Stages husband.

I februari 2013 arrangerades Dala Open Stage för första gången på Flying Scotsman i Quality Hotel Galaxen. Eventet blev direkt en given succé.

Husbandet som fungerar som Dala Open Stages styrgrupp har regelbundna möten för att ha kontroll över arrangemanget. Ansvaret fördelas rättvist i gruppen och de arbetar i stort sett dagligen med Dala Open Stage vid sidan av sina ordinarie arbeten.

Dala Open Stages består av eldsjälar som arbetar mot samma mål. De samarbetar också med bland annat Studieförbundet Vuxenskolan som gör våra affischer och sponsrar med diverse musikutrustning. I gengäld har Studieförbundet Vuxenskolan har en stående plats i programmet där band som ingår i deras studiecirklar får chans att visa upp sig.

- Musik är en central samlingspunkt och när man lämnar Dala Open Stage ska man ha

ett leende på läpparna och känna en upprymdhet. Kan vi ge våra akter och publik detta

så har vi gjort skillnad i Dalarnas musikliv, säger Peter.

Vill du spela på Dala Open Stage?

Alla som vill spela på Dala Open Stage är varmt välkomna.

-  För att medverka på ett av våra arrangemang ska du göra en intresseanmälan på vår webbplats, berättar Peter Gunnebro.

Samtliga band har 15 minuters scentid inklusive på- och avriggning. Vid varje arrangemang ansvarar husbandet för att det finns utrustning uppställt på scen som exempelvis förstärkare, trumset, mikrofoner och ljudanläggning.

Läs mer om Dala Open Stage på http://dalaopenstage.wordpress.com/