Myrra och länkande oljor ska Mohamed från Borlänge importera från Somalia till Sverige

Exklusiva dofter från Östafrika

Exklusiva dofter ska bli en länk mellan Skandinavien och Östafrika. Så tänker Mohamed Nur Adam i Borlänge. Hans företagsidé om att importera råvara för att framställa exotiska, läkande oljor håller på att bli verklighet. Nu driver han bolaget SwedEast Oils

Muhamed visar två små flaskor som han ställer på bordet. Den ena med myrra och den andra med något som kallas frankincense, en av de äldsta eteriska oljorna i världen. Det doftar kryddigt gott, som rökelse. Oljorna har utvunnits ur kådan i speciella träd som växer vilt i Östafrika. Redan de gamla faraonerna från Egypten reste dit för tusentals år sedan för att köpa råvaran från träden som de sedan förädlade till dyrbara oljor,

Även idag kommer handelsmän från hela världen för att köpa den eftertraktade råvaran.
-Men det är bara en bråkdel av värdet som stannar hos befolkningen i området, säger Muhamed.

Han kommer från Somalia och dofterna får honom direkt att minnas sin barndom. Minnen av hur han som femåring gick med ut i skogen för att hämta kådan som han ibland tuggade som tuggummi.

Hans affärsidé, SwedEast Oils, som han nu är i full färd med att förverkliga, handlar om att ge både sina landsmän och alla andra i Skandinavien tillgång till dessa exklusiva, ekologiska oljor. Oljorna är kända för sin vitaliserande och helande verkan och kan användas i olika hudvårdsprodukter. De används också i parfymer, vid massage, meditation och i tandvård.

I ett första skede vill Muhamed och hans kollega importera färdiga oljor och sälja vidare till den kosmetiska industrin. Men på sikt är drömmen att köpa råvaran direkt nerifrån Afrika och utvinna oljor i en egen fabrik här hemma.

Muhamed säger att hans inkubatorcoach Göran Lenander gett honom mycket självförtroende och en tro på att inget är omöjligt. Han konstaterar att hjälp med rätt information om hur allt fungerar har varit en förutsättning. Det är svårt med alla regler. Fortfarande har Muhamed ett heltidsjobb på Borlänge kommun och utvecklar sin företagsidé på fritiden. Men han är full av tillförsikt inför att att hans företagsdröm ska bli verklighet.

Jobb har han haft sedan 2009 men de senaste åren har han också gått starta eget kurs och nu är han ett av Teknikdalens inkubatorföretag med sitt SwedEast Oils.
-Om tio år har vi en egen fabrik med mer än hundra anställda, skrattar Muhamed som hoppas att han kan inspirera många andra av sina landsmän att starta egna företag.

Vill du läsa mer om Muhamed? Läs i Stiftelsens magasin http://np.netpublicator.com/netpublication/n79090450