84 procent anser sig vara mer medvetna om hållbarhet idag än när Agenda 2030 lanserades 2015

Årets andra innovationspanel i Dalarna genomförd - halvvägs till 2030

Årets andra Innovationspanel har just genomförts och resultatet sammanställts. Temat för den digitala undersökningen den här gången var hållbarhet. Halvvägs till 2030, då FN’s hållbarhetsmål ska vara uppnådda, har Dalarna Science Park tagit hållbarhets-temperaturen i länet. Frågor kring hur aktörer i Dalarna ser på, och verkar efter, Agenda 2030 ställdes och gav till stor del samstämmiga och tydliga svar. Det går att utläsa att medvetenheten om hållbarhetsfrågor tydligt ökat sedan FN’s hållbarhetsmål presenterades 2015. Drygt hälften av de svarande (54 procent) menar att hållbarhetsmålen är klart viktigare, och än mer relevanta, idag än för sju år sedan. Samtidigt som hela 96 procent svarar att de anser sig själva bidra till en långsiktig klimatomställning, menar två tredjedelar (61 procent) att FN’s hållbarhetsmål synliggjort att hållbarhet handlar om så mycket mer än bara klimatet.

‒ Varje dag arbetar vi med att säkra hållbarhetsfrågans självklara plats inom Dalarnas nya och befintliga företag. Därför ser vi oerhört positivt på att den allmänna medvetenheten om hållbarhet också tydligt ökat i vårt län de senaste åren. Jag är stolt över att vi på Dalarna Science Park har tre hållbarhets-strateger som dagligen coachar bolag i hållbarhetsfrågan och säkrar att hållbarhet blir en självklar del av företagens affärsplaner. I omställningen finns nämligen också affärsmöjligheter, säger Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park.

Hållbarhet är ett av tre strategiska prioriterade områden för Dalarna Science Park vars uppgift är att verka som hela Dalarnas innovationsarena. Därför har också investeringar gjorts i den egna interna kompetensen som resulterat i att det idag finns tre heltidsanställda hållbarhets-strateger till hands för såväl nya som befintliga Dala-företag. Hållbarhetsarbetet avspeglas i det regionala näringslivets insatser för att bidra till den egna och den regionala utvecklingen och tillväxten.

‒ Det är väldigt bra att många driver arbetet med hålllbarhetsfrågorna bland våra regionala aktörer. Att Innovationspanelen dessutom visar att vi i Dalarna anser att FN’s globala mål är mer relevanta idag, än när de presenterades 2015, visar också att hållbarhet måste fortsätta att prioriteras, säger Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park.

Under året genomför Dalarna Science Park tre digitala Innovationspaneler. Syftet med Innovationspanelen är att regelbundet ta pulsen på entreprenörskapet i länet samt säkra en löpande dialog med verksamma i regionen.

www.dalarnasciencepark.se