Landshövding Ylva Thörn överlämnar SKAPApriserna till Jonn Are Myhren och Anton Ölund, Anna Rosengren, Almi och Sture Ericsson Dalarna Science Park bidrar med SKAPA-prispengarna

​Årets innovatörer i Dalarna har fokus på miljön

Årets innovatörer i Dalarna har fokus på miljön

Vid en ceremoni på residenset i Falun hos landshövdingen Ylva Thörn utsågs idag Dalarnas vinnare av Sveriges största innovationspris, SKAPA-priset. Vinnarna får 20.000 kronor vardera av Almi, Dalarna Science Park och Stiftelsen SKAPA.

Jonn Are Myhren från Borlänge får SKAPA-priset för sin behovsanpassade ventilation Health Box. SKAPA-priset för unga innovatörer tilldelades Anton Ölund från Hedemora, för sin innovation Kemhatten.

• -Det är två intressanta innovationer som prisas, båda med fokus på miljön. Den ena i form av energieffektivisering och den andra genom att skydda vattendrag från kemiska bekämpningsmedel. Det finns en stor tillväxtpotential i båda innovationerna och vi i juryn ser en marknad såväl i Sverige som internationellt, säger Ulrika Ebenhard, Rådgivare på Almi GävleDala och ordförande för SKAPA-juryn i Dalarna.

Länspristagarna går vidare till den nationella tävlingen med prisutdelning vid SKAPA innovationsgala på Stockholmsmässan den 8 november där pristagarna tävlar om 550 000 kr för SKAPA-priset och 250 000 kr för SKAPA-priset för unga innovatörer .

Varför ska vi ventilera tomma hus?

Vinnare av SKAPA-priset i Dalarna blev alltså Jonn Are Myhren från med sin innovation Health Box, ett system för behovsanpassning av ventilationen i byggnader. Idén är lika enkel som den är smart, varför ska vi använda energi för att värma luft som ventilerar ett tomt hus?

I många miljöer spar man energi genom att använda sensorer för belysning, men jämfört med belysning är ventilationen betydligt mer energikrävande, varför inte behovsstyra den också? Eftersom nästan häften av uppvärmningsbehovet i moderna hus går åt för att värma den inkommande ventilationsluften kan man spara mycket energi genom att sänka ventilationen till en lägre nivå då ingen vistas i rummet. Det är inte mer komplicerat än att belysningen tänds och släcks automatiskt.

Jonn Are Myhren är forskare på Högskolan Dalarna med inriktning på energi och effektivisering. Han menar att det är i byggbranschen som man kan göra verkligt stora vinster för miljön, och att det är bättre att vara återhållsam med resurser, till och med bättre än att skapa dem på ett hållbart sätt. Innovationen vuxit fram i forskningsarbetet och har utvecklats tillsammans med många studenter på högskolan, den har testats i verkliga livet, både i Jonn Are Myrens eget hus och i ett test hus i samarbete med Fiskarhedenvillan i Borlänge. Eftersom systemet går att installera i de befintliga kanalerna i hus blir det både energi- och kostnadseffektivt.

-Jag har förstått att jag kan påverka byggbranschen mycket mer genom att starta ett företag och marknadsföra Health Box. Det har varit lätt att kommunicera med brunchen och se behoven genom det samarbete vi haft med Byggdialog i Dalarna, säger Jonn Are Myhren och fortsätter:

-Vi startade företaget i höstas och vi vill skynda långsamt ut på marknaden, testa regionalt och sedan ta nästa steg nationellt och internationellt. Vi har redan fått god respons och kontakt från ventilationsinstallatörer i hela landet som är intresserade av att arbeta med produkten.

Skyddar både miljön och skörden i jordbruket SKAPA-priset för unga innovatörer, delas ut till personer under 30 år. Vinnare i Dalarna är Anton Ölund som prisades för sin innovation Kemhatten, en glasfiberkupol som hindrar bekämpningsmedel på åkrarna att hamna i dräneringsbrunnarna. Innovationen gör det möjligt för jordbrukare som odlar med konventionella metoder att minska utsläppen i vatten samtidigt som man minskar och effektiviserar användningen av kemiska preparat. Eftersom de konventionella odlingsmetoderna fortfarande är vanligare än ekologiska bedöms marknaden vara stor.

-Kupan gör både att de kemiska utsläppen minskar eftersom de inte sprutas ner i brunnen. Man behöver också använda mindre kemiska bekämpningsmedel eftersom det är effektivare när man väl använder bekämpningen, säger Anton Ölund

-Det är också betydligt lättare att se var brunnen är, så man minskar risken att köra över och förstöra brunnen, avslutar Anton Ölund.

-Det finns en stark drivkraft hos de här pristagarna att utveckla innovationer som både är effektiva alternativ till de produkter som finns i dag, men som har en betydligt bättre för miljön. I innovationsarbetet strävar vi efter att kommersialisera så många idéer som möjligt och i det arbetet är naturligtvis viktigt med marknadspotential men innovatörernas drivkraft är nästan ännu viktigare, säger Jörgen Steen, Affärsutveckling på Dalarna Science Park och ledamot i SKAPAs jury i Dalarna.

Juryn består av representanter från Almi, Dalarna Science park, Länsstyrelsen samt Dala Bergslags Uppfinnare.

Juryns motivering till SKAPA-priset 2018 i Dalarna: Jonn Are Myhren för Health Box.

Ett långt och forskningsbaserat utvecklingsarbete har lett till en ny revolutionerade energibesparande produkt inom bostäder. Med ett nytt tänk i en vanligtvis konservativ bransch har lösningen med behovsstyrd ventilation fått mycket positiv respons av intressenter och marknaden. Med ett tydligt fokus, entreprenörsanda och stor potential så startar företaget nu sin tillväxtresa!

Juryns motivering till Skapa i Dalarna: Anton Ölund för Kemhatten

Att nyttja varje tänkbar yta för att öka skörden där vi odlar vår framtida mat är ett problem som löses med denna smarta, men enkla, innovation. Hållbarhet inom både miljö och det sociala har varit viktigt när produkten har utvecklats. Vinnaren är en förebild då han är en ung entusiastisk och lösningsorienterad ”bonde” som utifrån eget upplevt behov utvecklat och påbörjat försäljning av en produkt vars marknadspotential finns i hela Europa.

Hatten på för vinnarens idé!

Tidigare vinnare av Skapapriserna i Dalarna:

Mjölmaskrotein - Nils Österström

Zono cocktails - Kevin Furunäs

Luvian – Stefan Lysén

Raptor – Bandspännanren

2015
SKAPA-priset:Pill Popper - Ulrika Lindqvist, Sture Milling och Mårten Milling, Schine innovation.

Stopplarm – Jon Friberg

Bizify- Karl-Oskar Lundin, Xeronic AB

Flarie- Filip Tröger, Kim Ejebari och Niclas Bergfors, Flarie AB

Flyttbar kontaktledning - Bengt Hoppe

Iride - Louise Siljeholm

Om SKAPA-priset:SKAPA Utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 500 000 kronor som kan fördelas på maximalt tre pristagare får de 24 länsvinnarna vardera 20 000 kronor från Almi, Dalarna Science Park och Stiftelsen SKAPA.

Om SKAPA-priset för unga innovatörer:

Var fjärde nyregistrerat företag har startats av en ung person, under 30 år. För att uppmuntra ännu fler unga att våga tro på sina idéer och bidra till Sveriges utveckling lanserades 2011 utmärkelsen SKAPA-priset för unga innovatörer. Det nationella priset är 250 000 kronor. Länsvinnarna får 10 000 kronor från Almi och Dalarna Science Park.

Om Stiftelsen SKAPA
SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond.

För mer information, kontakta:
Ulrika Ebenhard
, Rådgivare Almi GävleDala, tel: 0243-488 858, mail: ulrika.ebenhard@almi.seJörgen Steen, Affärsutveckling Dalarna Science Park, tel: 070-522 71 58, mail:jorgen.steen@dalarnasciencepark.se

SKAPA-priset: Jonn Are Myhren: mail: jam@du.se, tel 073-9474871, hemsida: www.healthyhomes.se

SKAPA-priset för unga innovatörer:: Anton Ölund: mail: bonden_anton@hotmail.com, tel: 072-9103288, Facebook: Svenska Kemskydd

Dalarna Science Park är en innovationsarena som stödjer utveckling av människor och företag med tillväxtambitioner. www.dalarnasciencepark.se