Åsa Magnusson -  Europas kvinnliga uppfinnare från Falun!

Åsa Magnusson - Europas kvinnliga uppfinnare från Falun!

Åsa Magnusson -  Europas kvinnliga uppfinnare från Falun!

Åsa Magnusson utsågs 8 september till Europas kvinnliga uppfinnare genom tävlingen EUWIIN Award, en internationell tävling för kvinnliga innovatörer och uppfinnare. Tävlingen avgjordes vid en sammankomst i Reykjavik på Island. Åsa tävlade med sin innovativa upplåsbara livboj vid namn Quicksave Rescue Equipment. Stiftelsen Teknikdalen har varit behjälpliga genom Företagsinkubatorn, GävleDala Designlab, Enterprise Europe Network och med hållbar miljöutvecklingsprocessen.

55 kvinnor från Europa tävlade om priset. Från Sverige skickar Svenska Uppfinnarföreningen och QUIS – nätverket för kvinnor inom Svenska Uppfinnarföreningen ytterligare fem tävlande som tidigare år blivit Årets kvinnliga uppfinnare. Tävlingen kommer att genomföras under den internationella konferensen som EUWINN genomför i Reykjavik på Island den 6-9 september 2011. Andra pris gick till Finland och tredje pris till Italien.  I juryn satt 10 stycken deltagare från olika länder och olika positioner. Bland annat Wanja Bellander från Svenska Uppfinnarföreningen.

Tidigare har Åsa Magnusson blivit både Årets Stjärnskott, Årets Innovatör och Årets Kvinnliga Uppfinnare 2011 med sin uppblåsbara livboj Quicksave Rescue Equipment

– Fantastiskt roligt och otroligt spännande att ha blivit utsedd till Europas kvinnliga uppfinnare i hård konkurrens, säger Åsa Magnusson. Jag har haft en intensiv vår och sommar med demonstrationer och införsäljningar till räddningstjänst m fl. Jag har även visat upp den uppblåsbara livbojen på flera båtmässor under våren. Att få min livboj bedömd i ett internationellt sammanhang och få knyta nya bekantskaper med andra innovatörer har varit mycket stimulerande och det ger en kraft att köra vidare, fortsätter Åsa Magnusson.

Åsa Magnusson har bl a utvecklat sitt flythjälpmedel genom Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator. Där har hon gått igenom både Business Start, Business Lab och Business Accelerator och har fått hjälp av erfarna affärscoacher och fått finansiering genom om DalaSådd.

För mer information, kontakta Åsa Magnusson, Quicksave Rescue Equipment, tel 070-256 59 32 eller per mail dalatekniska@gmail.com. Läs mer på www.qsave.se.