Bilden av Dalarna behöver uppgraderas

Bilden av Dalarna behöver uppgraderas

Dalarna är Sveriges nästa tillväxtregion. Här finns mängder av spännande jobb och nya karriärmöjligheter. Men bilden av Dalarna är långt ifrån kopplad till grön industriell utveckling. I den undersökning Dalarna Science Park låtit göra i projektet Attraktiv industriregion ser vi att Dalarna har många positiva värden, men också att bilden av Dalarna behöver uppgraderas.

I Vansbro fortsätter Lyko att expandera och Orkla Foods investerar i nya produktionslinjer och anställer. Älvdalens fjälldestinationer växer så det knakar. SSAB snabbar på omställningen för att producera stål utan kol vilket leder till nya investeringar i Borlänge. Hitachi Energy har landat stororders som betyder omkring 1000 nya jobb. Google planerar att bygga en anläggning i Avesta. Och som de flesta känner till etablerar sig Northvolt i Borlänge, vilket också leder till nya etableringsförfrågningar och intresse för hela Dalarna.

Nu kraftsamlar företag, kommuner och organisationer under ledning av Dalarna Science Park i ett arbete för att attrahera talanger till Dalarna. Som en del i arbetet genomfördes den 25 augusti en gemensam workshop för att ta del av en rykande färsk attitydundersökning där man frågat 1000 25-35 åringar med teknisk erfarenhet, boende i och utanför Dalarna, om hur de ser på vårt län.

Glädjande är att vi kan se många positiva associationer om Dalarna. Man betraktar Dalarna som en naturskön, öppen och välkomnande plats som bjuder på trygghet och värme.

Dalarnas karriärmöjligheter okända

Men undersökningen bekräftar också det vi länge misstänkt ‒ de boende utanför Dalarna, ser inte vårt län som en innovativ plats med karriärmöjligheter, inte heller som en plats med framtidstro eller som en attraktiv plats att bo på. Boende utanför Dalarna har också dålig kännedom om vilka företag som finns i Dalarna och ger oss en bottenplacering när man rangordnar sju utvalda regioner avseende stark arbetsmarknad med spännande jobbmöjligheter. Samtidigt är det just karriärmöjligheter som skulle öka Dalarnas attraktionskraft. Den här bilden bekräftas också av Raiman Darman som deltog i workshopen. Raiman jobbar på SSAB och är ingenjörsstudent vid Mälardalens Universitet.

– Jag har många vänner som studerar på tekniska utbildningar på universitet och högskolor runt om i Sverige och de flesta blir ganska förvånade när jag berättar om företagen och karriärmöjligheterna i Dalarna. De vet att Dalarna är vackert med skog och natur, men känner inte alls till den gröna teknikutvecklingen. Vi måste helt enkelt bli bättre på att kommunicera utanför Dalarna, säger Raiman.

För att åstadkomma förändring driver nu Dalarna Science Park ett arbetet för att ta fram ett gemensamt sätt att marknadsföra Dalarna när industriföretagen ska rekrytera och regionen växa. Workshopen den 25 augusti var den första i en serie workshops där företag, kommuner och organisationer samverkar i frågan.

– Vi är inne på en jättespännande resa och vi har stort behov av kompetens inom teknik och hållbarhet framöver liksom fler aktörer i Dalarna. Att göra det gemensamt med andra är oerhört viktigt för oss som företag. Tillsammans blir vi mer kreativa och kan få framdrift på ett annat sätt. Det var en väldigt positiv förmiddag och särskilt att det var fokus på industriföretag. Vi behöver få ut den sanna bilden av Dalarna, vilket är att det finns enorma karriärmöjligheter i Dalarna inom teknik och framför allt inom den gröna omställningen, säger Heidi Franz Möller, HR-chef SSAB Borlänge.

Nästa Workshop i arbetet med talangattraktion och etableringsfrämjande arbete i Dalarna genomförs den 21 september.

– Vi är eniga om att frågan är viktig - nu måste vi börja arbeta! Att förändra bilden av Dalarna är inget ett ensamt företag kan göra. Vi har mycket större chans att lyckas om vi samverkar, säger Håkan Flink Strategic Ambassador for Competence Growth at Hitachi Energy.

Kontaktperson: Ann-Louise Larsson, projektledare för Attraktiv Industriregion, Dalarna Science Park. 070-695 62 92, ann-louise.larsson@dalarnasciencepark.se