Daladag 7 juli under Almedalsveckan

Almedalsveckan i Visby 3-10 juli 2011 samlar många offentliga aktörer, intresseorganisationer, företag och personer. Torsdagen den 7 juli arrangerar Region Dalarna och Falun Borlänge-regionen i samverkan med Stiftelsen Teknikdalen och Peace & Love Daladagen med två spännande seminarier och ett mingel. Plats: St Hansgatan 41, intill Stora torget.

PROGRAM 7 JULI

10.00-12.00 Unga som tillväxtfaktor

Unga är avgörande för Sveriges och regioners tillväxt och utveckling. Viktiga framgångsfaktorer för att få unga att bidra till utvecklingen är att de känner delaktighet, att de blir sedda som en resurs och att de känner motivation att stanna i en region. Hur ser vi egentligen på unga som resurs? Hur tar vi tillvara på unga på deras egna villkor?

Dalarna är ett län som arbetar offensivt och strategiskt med ungdomsfrågor. I samband med seminariet presenteras olika framgångsrika insatser. Avslutningsvis genomförs en idétävling för alla åhörare med panelen som jury.

I panelen: Inger Ashing, stf generaldirektör Ungdomsstyrelsen, Malin Sahlén, nationalekonom Svenskt Näringsliv, Lena Hallengren, riksdagsledamot (S) och tidigare ungdomsminister, Hanna Hallin, generalsekreterare Sektor 3 och Patric Hammar, festivalchef Peace & Love. Moderator: Mosa Alasaly, Region Dalarna.

14.00-16.00 Världsledande inom elkraftteknik

Sverige är världsledande inom elkraftteknik och världens ledande kluster ligger i Ludvika, Dalarna. Hur kan Sverige behålla sin ledande position även i fram tiden? Vilka offensiva satsningar krävs och vad är nyckeln till Ludvikas framgång?

Seminariet inleds med ett anförande av Dr Christina Lampe-Önnerud, grundare och styrelseordförande i Boston Power och ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. Som innovatör och visionär ger hon sin syn på Sveriges utmaningar med avstamp i ett globalt perspektiv.

I panelen:Dr Christina Lampe-Önnerud, grundare och styrelse-ordförande i Boston Power och ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, Kjell Jansson, vd Svensk Energi, Hans Bernhoff, professor i elektricitetslära, Uppsala universitet, Håkan Johansson, ABB:s globala Smart Grid-team och Maria Pettersson, kommunstyrelsens ordförande i Ludvika (S). Moderator: Maria Engholm, processledare Triple Steelix.

16.00-18.30 Mingel

Välkommen att umgås med trevliga människor från Dalarna. Vi bjuder på tilltugg med dryck och underhållning av Peace & Love Artists. En trevlig "goodie bag" delas ut. Antalet platser är begränsat.

Anmälan till minglet senast 5 juli till sus@smida.se