Dalarna vet vad hållbarhet betyder

Dalarna vet vad hållbarhet betyder

Hållbarhet är inte längre ett modeord eller synonymt med klimat- och miljöfrågor. Det visar resultatet av den nyss genomförda innovationspanelen, den andra för året, initierad och genomförd av Dalarna Science Park. Den digitala undersökningen visar att 77 procent av respondenterna anser att det är hållbarhet som skapar förutsättningar framåt för människan, företags lönsamhet och planeten i stort. Över 50 procent anser dessutom att utvecklingen i Dalarna skulle stanna om inte ett aktivt hållbarhetsarbete genomförs.

Det är glädjande att hållbarhet har fått en så central plats i människors medvetande i Dalarna, säger Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park. Det var inte länge sedan som hållbarhetsfrågorna likställdes med enbart miljö och klimat. Att vetskapen om att hållbarhet har ett bredare innehåll bidrar till att fler organisationer prioriterar sitt hållbarhetsarbete för att skapa rätt långsiktiga förutsättningar.

Dalarna Science Park menar att kunskap gör skillnad. Därför satsas också mycket resurser på att utbilda och utveckla företag i Dalarna kring bland annat hållbarhet. Drygt 70 procent av de svarande i den senaste Innovationspanelen ser att de organisationer som idag inte prioriterar hållbarhetsarbetet saknar interna eldsjälar som driver frågorna eller att kunskapen kring hur arbetet ska genomföras inte finns.

- Vi har många positiva exempel på företag som tagit del av något av alla våra projekt vi genomför inom bland annat hållbarhetsområdet. Inom affärsutvecklingsprogrammet HIT, hållbar och innovativ omställning för tillväxt, erbjuds företag stöd i sitt utvecklingsarbete. I programmet får företagen, utöver verktyg och stöd i sin affärsutveckling, löpande guidning för vidare utveckling och kommunikation av sitt av sitt hållbarhetsarbete, säger Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park.

Att kunskapen om att hållbarhet går att mäta är utbredd, visar också panelresultatet. Nära 75 procent säger sig veta att det rör sig om mätning av flera olika parametrar för att säkra ett tillförlitligt resultat. Att hållbarhet inte är mätbart är det bara 2 procent av respondenterna som menar.

Dalarna Science Park genomför tre Innovationspaneler årligen. Syftet med Innovationspanelen är att regelbundet ta pulsen på entreprenörskapet i Dalarna samt säkra en löpande dialog med verksamma i regionen. Dalarna Science Parks uppgift att säkerställa att verksamheten stödjer det regionala tillväxtbehovet genom att knyta samman näringsliv, offentlig sektor och akademi i starka och välfungerande innovationsmiljöer.

För mer information vänligen kontakta: Christina Sjöberg, kommunikationschef Dalarna Science Park +46 70-352 31 98

Vi är en plattform för företagsutveckling, innovations- och utvecklingsprojekt. En arena för nätverkande och den självklara mötespunkten för Dalarnas innovationskraft. Tillsammans med företag, högskola och omgivande samhälle skapar vi förutsättningar för att lyckas globalt men stanna lokalt.

www.dalarnasciencepark.se