Design som språngbräda

Design som språngbräda

År 2040 kommer antalet personer över 65 år vara ca 2,5 miljoner. En viljestark grupp med god ekonomi och som blir allt friskare högre upp i åldrarna. GävleDala Designlab har identifierat gruppens drivkrafter, behov, krav och önskemål, men också omvärldsfaktorer som påverkar utvecklingen. Detta har legat till grund för en workshopserie som företag i Gävle- Dalaregionen fått deltagit i. Genom workshopserien har fyra företag utvecklat helt nya produkter och tjänster mot gruppen.

I dagsläget finns det ett identifierat glapp mellan det man skulle kunna kalla normalprodukter och hjälpmedel. För att ta fram konkreta produkter för denna marknad har företagen under 12 veckor fått stöttning i designutvecklingen av GävleDala Designlab. Detta genom att nyckelpersoner på respektive företag fått möjlighet att samarbeta med en designer. Deltagande företag är Snickarboa i Rämshyttan, Leksandsstolen Insjön, Bröderna Arvidsson Orsa och ArcMarge från Gävle. Designer som medverkat är Lotta Hernek/ Hernek Design, Mårten Cyrén/ Mårten Cyrén Design, Mats Westerberg/ Peppar och Ulf Hanses/ Hanses Design.

Deltagande företag och designer har i olika faser, såsom research och idégenerering, arbetat fram ett antal produktkoncept. Syftet har också varit att öka designkunskapen i företagen.

-Företagen och designerna har verkligen fått bra kontakt under dessa veckor och företagen har gjort fantastiska framsteg genom sin designresa”, säger Anna Olsson, GävleDala Designlab.

En designprocess tar normalt längre tid att genomföra än 12 veckor men det goda samarbetet mellan företagen och erfarna designer har gjort att förutsättningarna för att ta fram verkliga produkter som slutanvändaren upplever som meningsfulla möjligt.

- Jag ser verkligen fram emot slutredovisningen och resultatet säger Anna Olsson,GävleDala Designlab.

Eftersom denna workshopserie har fungerat bra så planerar GävleDala Designlab redan nu ytterligare en möjlighet för företag att få stöttning i sin designutveckling.

Torsdagen den 10 mars redovisar företagen slutresultaten av designprocessen. Press är välkommen att ta del av fyra intressanta samarbeten och dess resultat. Teknikdalen i Borlänge konferensrum Gahn, kl 11.30.

GävleDala Designlab är en satsning med huvudsakligt syfte att hjälpa företag och organisationer i Gävleborg och Dalarna att utvecklas med hjälp av industridesign