Det kreativa kollektivet Femtastic till Magasinet den 24 mars!

Det kreativa kollektivet Femtastic till Magasinet den 24 mars!

Femtastic, som grundades 2010, är ett nätverk av kvinnliga kulturarbetare (artister, dj:s, fotografer, designers), många dessutom med utländsk bakgrund. De har insett att ensam inte alltid är stark, utan att det är viktigt att organisera sig för att ta sig fram i en mansdominerad bransch och värld.

Det som utmärker Femtastic att de använder sin starka förankring i den urbana musikkulturen för att uttrycka ett passionerat socialt engagemang. De låg till exempel bakom den rikstäckande FATTA-kampanjen, en reaktion på friande våldtäktsdomar och en förlegad syn på kvinnlig och manlig sexualitet.

Femtastic utgår från sina egna erfarenheter och jobbar för en strukturell förändring av kultur – och musikbranschen, både genom det egna nätverket men också genom att samarbeta med andra nätverk som delar samma värderingar och visioner om ett mer jämställt samhälle på flera plan. Målet är att inspirera unga tjejer att utvecklas och våga ta plats med sin konstform.

Att Femtastic kommer till Magasinet är även det ett resultat av ett samarbete mellan tre aktörer – Magasinet, Folkuniversitetet Dalarna och BoomTown – som delar denna strävan och som tycker att det är viktigt att lyfta dessa frågor. De hoppas att många tar chansen att lyssna till och träffa Vanessa och Nathalie.

– Vi jobbar alla med musik- och kulturbranschen på olika sätt och vi är imponerade av hur Femtastic använder sin kraft och kreativa uttryck för att påverka. Det finns också ett starkt DIY-inslag som vi tycker är väldigt viktigt att lyfta. DIY-mentaliteten (Do IT Yourself) är grunden för all utveckling, dvs. att ta saker och ting i egna händer och inte sitta och vänta på att någon annan ska göra det. Kan vi hjälpa till att sprida lite DIY-attityd genom Femtastics inspirerande föreläsning är vi väldigt glada, säger Gabriella Åström, Magdalena Nord Omne och Emma Sandell.

Moderatorer är Emilia Henriksson, skapare av bloggen Grrrcollection.com och musikern Jerker Krumlinde, som bland annat spelar i bandet Francis.

Föreläsningen hålls på Magasinet i Falun den 24 mars kl. 18–20.

Bifogad bild för fri publicering, foto Isabelle Minou.

Kontaktpersoner:

Femtastic, http://femtastic.se