Duplicate 07 letar sig ut på Internet!

”Makt som metafysik och mätbar enhet” är ett konstprojekt vars centrala komponent är en internet-baserad, databasdriven tjänst som fungerar som ett verktyg för att mäta och analysera individuell makt samtidigt som den tillåter användarna av tjänsten att själva definiera hur makt kan mätas. En första testversion av tjänsten, www.maktverktyg.com, har tagits fram för Duplicate 07. Besökarna ombedes fylla i en enkät vars svar genererar ett maktvärde på en skala från 1-10, ett maktvärde som sedan kan analyseras med några än så länge ganska enkla verktyg. Alla användare som registrerar sig kan dessutom vara med och vikta de olika parametrarna, vilket i sin tur påverkar slutresultatet för alla användare. Titeln "Makt som metafysik och mätbar enhet" syftar på vad man skulle kunna se som två extrema hållningar till begreppet makt; där makt å ena sida kan ses som en egenskap eller kraft som i sitt "varande i allt" snarare framstår som metafysisk än vetenskap. Det andra hållningen innebär att man ser makt som en egenskap som kan mätas, viktas och jämföras i olika kontexter. Dessa motpoler utgör ett spänningsfält som är centralt för projektet. Maktenkäten och mer information om projektet finns på webbsajten www.maktverktyg.com. Läs mer om Jon Brunberg och hans spännande verk på www.jonbrunberg.com. Den som vill komma i kontakt med Jon når honom på jon@brunberg.se och 070-314 36 92. För frågor eller mer information om Duplicate 07 kontakta: Magdalena Nord Omne 070-302 48 54 www.magasinetfalun.se