ecoINSIDE ska göra Inre Skandinavien ledande inom miljödriven utveckling

Den 29 april beslutade styrkommittén för EU Interreg Sverige-Norge att ge stöd till projektet ecoINSIDE, som står för eco INner Scandinavia Innovation & DEvelopment.

Projektet ingår i programmet för delområdet Inre Skandinavien som består av Dalarnas och Värmlands län i Sverige, samt Hedmark, delar av Østfold samt Akershus fylken i Norge. Stiftelsen Teknikdalen är ansvarig projektpartner i Dalarnas län. ecoINSIDE är ett av sex projekt som styrkommittén nu ger stöd till.

– Det övergripande målet med ecoINSIDE är att Inre Skandinavien ska vara ett ledande kluster inom miljödriven utveckling innan år 2020 och bidra till att lösa några av de miljö- och klimatutmaningar som vi står inför. Näringslivets engagemang är viktigt i projektet, eftersom det syftar till att öka samverkan och kunskapsöverföringen mellan starka forskningsmiljöer, företag och offentliga aktörer inom områdena solenergi och energisystem, hållbart byggande samt hantering av restresurser, säger Sara Skärhem som är projektledare på den svenska sidan.

Om projektet

Projektägare är Arvika kommun och Kunnskapsbyen Lillestrøm. Den totala budgeten för det treåriga projektet är 4 452 772 € varav 1 825 167 € är EU-stöd och norska IR-midler.

ecoINSIDE är en fortsättning på FEM-projektet.

Projektledare och kontaktperson

Sara Skärhem