En inkluderande arena för entreprenörer med utländsk bakgrund - Inbjudan till dialogmöte 27/1

Borlänge Science Park bjuder in till dialog mellan aktörer och företagare. Syftet är att diskutera hur vi tillsammans kan skapa en inkluderande arena för entreprenörer med utländsk bakgrund i Dalarna. Framgångarna och utmaningarna kring Somalia Bandy kommer att diskuteras som ett aktuellt exempel.

Det finns flera aktörer i Dalarna som verkar för ökad inkludering inom företagande och entreprenörskap. Men det finns också mycket som kan utvecklas. Dessutom finns det behov av fler det mötesplatser och nätverk. Detta vill Borlänge Science Park och Stiftelsen Teknikdalen vara med och skapa.

Under tisdagen den 27 januari genomförs ett dialogmöte som riktar sig till dem som jobbar med att stötta entreprenörer med utländsk bakgrund i start av företag och i affärsutveckling, samt även till några entreprenörer. Det är deras behov och perspektiv som bör styra hur det här viktiga arbetet utvecklas. Fokus för förmiddagen ligger alltså på hur vi kan skapa en så inkluderande arena för entreprenörer med utländsk bakgrund som möjligt. Vi vill också se vad vi kan lära oss av Somalia Bandy och samtala kring möjligheter och utmaningar.

Just nu pågår också en förstudie om hur kartan ser ut över alla organisationer som arbetar med entreprenörer med utländsk bakgrund, hur stödsystemen fungerar, samt intervjuer med entreprenörer. Studien ser även över vilka hinder som upplevs och ska föreslå möjliga vägar framåt.

Dialogmötet sker i samband med Mångfaldsdagarna i Borlänge och premiären av Trevligt folk – filmen om den oväntade framgångssagan bakom Somalia Bandy.

08.30 – Inledning, Elin Holst Granlund, Marcus Lind

08.40 – Somalia Bandy, Patrik Andersson

09.20 – Kaffepaus

09.30 – 11.30 Samtal kring möjligheter och utmaningar

Representanter för press/media är välkomna att delta från kl. 11.00.

När: Tisdag den 27 januari kl. 08.30-12.30 (inkl. lunch)

Var: Restaurang Liljan, Stationsgatan 4, Borlänge

För mer information, kontakta:

Elin Holst Granlund, projektledare BSP, 070-990 04 85, elin.holstgranlund@teknikdalen.se eller

Marcus Lind, Stiftelsen Teknikdalen, 070-667 22 82, marcus.lind@teknikdalen.se