Angelica Ekholm, VD på Dalarna Science Park

Fler företag i Dalarna behöver hjälp ut i världen

Resultatet från den senaste innovationspanelen, genomförd av Dalarna Science Park, är nu sammanställd och visar hur nära 75 procent av respondenterna menar att ökad internationalisering alltid genererar regional tillväxt. Samtidigt menar drygt 70 procent av de svarande att brist på internationella kontakter, nätverk och kunskap om hur, är de främsta skälen till att inte fler företag i Dalarna satsar internationellt.

- Det är oerhört värdefullt för oss att ta reda på vad det är som håller vårt regionala näringsliv tillbaka när det handlar om expansion till nya marknader, säger Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park. Det gör att vi som hela Dalarnas innovationsarena bättre kan möta den efterfrågan på stöd till våra företag som kan få dem att våga ta steget ut i världen. Jag är övertygad om att vår samlade kompetens, kontakter och verktyg bidrar till att stötta bolag i deras fortsatta tillväxtresa. Det arbetet gagnar hela Dalarna idag och in i framtiden.

Dalarna är idag ett starkt exporterande län i Sverige med en sammanlagd export om närmare 50 miljarder svenska kronor*. Samverkande organ i Dalarna menar att det däremot går att stärka exportviljan ytterligare bland länets företag.

- Allt för många företagare i Dalarna sitter idag med en exportpotential men utan vetskap hur steget mot nya marknader ska tas. Frågor kring hur ett företag kan växa vidare genom affärer på utländska marknader, nu eller på sikt, vad företaget behöver ha koll på inför en eventuell exportsatsning, är frågor vi ofta möter och kan stötta företagare i. På Dalarna Science Park hjälper vi till att vägleda kring var du som företagsledare börjar, vilket stöd det finns att få och hur vi dessutom kan göra exporten hållbar, säger Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park.

Torsdagen den 6 oktober kommer Dalarna Science Park att genomföra det återkommande frukostseminariet Dalarna Talks, nu på temat internationalisering. Veckans Dalarna Talks kommer att gästas av Tina Englyst, HR och hållbarhetsdirektör på Clas Ohlson, Ruben Krouwel, VD på Gustafs Scandinavia, Petri Ruotsalainen, VD på Optopro, Louise Modigs, exportlots på Exportarena Dalarna, Patricia Eresjö, internationell affärsrådgivare på Dalarna Science Park och Tobias Degsell, framtidsvisionär som kommer att berätta om sina erfarenheter av internationella affärer och vilket stöd som går att få som näringsidkare med internationella drömmar. Dalarna Talks genomförs både fysisk och digital form och fungerar som kanal för samtal och opinionsbildning kring regional tillväxt.

Under året har Dalarna Science Park genomfört tre digitala Innovationspaneler. Syftet med Innovationspanelen är att regelbundet ta pulsen på entreprenörskapet i Dalarna samt säkra en löpande dialog med verksamma i regionen. Som hela Dalarnas innovationsarena är det Dalarna Science Parks uppgift att säkerställa att verksamheten stödjer det regionala tillväxtbehovet inom hela Dalarna. Dalarna Science Park knyter samman näringsliv, offentlig sektor och akademi i starka och välfungerande innovationsmiljöer.

Frukostseminarium

Dalarna Talks 6 oktober kl. 08.45-09.15
      Exportpejl Dalarna
      6 oktober kl. 9:20-10:00
      Båda eventen kan ses via den digitala livesändningen eller på plats i Ljusgården Dalarna Science Park Borlänge.

För mer information vänligen kontakta

Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park.
      angelica.ekholm@dalarnasciencepark.se

*Exportarena Dalarna 22 mars 2022 av Samhällsanalys Regionala utvecklingsförvaltningen, Region Dalarna.