Högt betyg för Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator

Företagsinkubatorn, som ingår i Stiftelsen Teknikdalen, utgör Dalarnas regionala tillväxtarena för företag, och är nu alltså utsedda till en av Sveriges främsta företagsinkubator. Under 2010 har drygt 220 företagsidéer med tillväxtpotential passerat igenom Företagsinkubatorns lupp och 35 av dem har antagits för att slussas vidare till olika program. Tillgång till affärscoachning och andra stöd för att gå från affärsidé till ett etablerat företag är något av innehållet i Företagsinkubatorns verksamhet.

Innovationsbron satsar nu drygt 50 miljoner på årsbasis i ett nytt inkubatorprogram; BIG Sweden, Business Incubation and Growth Sweden med det övergripande målet att främja kommersialiseringen av forskning och innovationer.

- Vi är mycket glada för beskedet om att vi håller den höga kvalitet som Innovationsbron kräver och samtidigt får årlig finansiering. Det känns riktigt simulerande att veta att vi nu kan arbeta långsiktigt med kontinuerlig kompetens och kvalitet. Många framgångsrika företag har vuxit fram ur Företagsinkubatorn och vi tillsammans med de andra 20 inkubatorerna som valts ut bidrar till näringslivsutvecklingen i landet, säger Sture Ericsson, VD för Stiftelsen Teknikdalen.

Stiftelsen Teknikdalen driver verksamhet dels i Borlänge men även i Falun samt genom förinkubatorn GameCubator som är kopplat till avancerad spelutveckling. Hela Dalarna kan nyttja Företagsinkubatorns resurser och tjänster. Företagsinkubatorn driver sin verksamhet i nära samarbete med näringslivet, organisationer, akademin samt stat och kommuner.

För mer information, kontakta: Sture Ericsson, VD Stiftelsen Teknikdalen, 070-826 28 77 eller verksamhetsledare Stefan Holgersson, 070-587 02 27.