​Internationell arkitektur på Eskörönningen

​Internationell arkitektur på Eskörönningen

Londonbaserade Tina Bergman Architects Ltd har ritat två trähustyper, som skall byggas på totalt 10 tomter vid Eskösundet 16 min norr om Gävle centrum. Nu presenterar exploatören, Innordica Design, konceptet för skärgårdsboende och startar samtidigt försäljning av bostäder. Innordica Design, Falun ingår i Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator. Där får de affärscoachning och projektledning av fastighetsexploatering av Eric Hallberg på Structor.

Området byggs för att skapa en attraktivt och sammanhängande boendemiljö där själva husköpet bygger på enkelhet. De två husmodellerna är framtagna speciellt för Eskörönningen och är formade för att maximera utsikt mot havet och skärgårdsbebyggelsen.

Husen byggs i trä, med röda slamfärgade fasader och röda tak. Ett enplanshus med 3 sovrum och ett tvåplanshus med 4-5 sovrum. Området ska ge en känsla av en nytida by mellan skog och hav.

• -Vi tror att Gävlemarknaden är redo för någonting nytt och genom att vi bygger ett helt område, kan vi erbjuda högklassig arkitektur till en större massa, berättar Mattias Tejne, exploateringsansvarig på Innordica Design.

Just skapande av nya bostäder och öka attraktiviteten står högt på politikens agenda, varför initiativet välkomnas av Jörgen Edsvik, kommunstyrelsens ordförande:

• -Vi tycker det är enormt roligt när ett företag vill bygga attraktiva bostäder och livsmiljöer för Gävleborna, det är viktigt. Vi planerar att 3200 bostäder ska byggas i Gävle de närmaste åren. I slutänden är det otroligt viktigt att vi har företag som skapar bra projekt för att staden ska nå sina mål.

Försäljningen kommer pågå under sommaren och byggstart planeras till senhösten 2015.

Kontakt: Mattias Tejne, projektledare och delägare Innordica Design, mattias.tejne@innordica.com, Tel 070-49 55 070