Jägarens egen ”smart-phone” för bättre nåbarhet i skog och mark

Innovatören och företagaren Iurii Voitenko och hans team har lyckats utveckla en ”smart-phone” som bygger på internetliknande teknik och som fungerar där mobil- och internettäckning saknas. Jägare, naturvandrare och människor som är ute i skog och mark har aldrig kunnat förlita sig på mobiltäckning överallt, utan använt sig av s.k. walkietalkies. Problem med radioskuggor och dålig ljudåtergivning är vardagsmat i detta. Med den nya tekniken och T@lkit®-M1 erbjuds helt nya möjligheter.

Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator har fungerat som rådgivare och affärutvecklare.

Marknaden är stor, berättar Iurii, som nyligen var i Norge och lät jägare testa den nya T@lkit-M1. Bara i Norge finns det 500 000 registrerade jägare fortsätter Iurii som ser även andra målgrupper för sin utvecklade kommunikationsapparat. Den är perfekt för fiskare och andra som vistas i naturområden med dålig eller obefintlig mobiltäckning.

Med T@lkit-M1 har du: stor täckning, kringgår s.k. radioskuggor, god ljudkvalitet, GPS för samtliga i gruppen där du ser allas position oavsett om det finns mobiltäckning eller ej, möjlighet att skicka meddelande till varandra i gruppen (typ SMS. )I dagens jaktlag vet endast den som har en egen GPS sin position. Däremot vem man inte var de andra i jaktlaget befinner sig. Med T@lkit-M1 ser gruppmedlemmarna positionen för de övriga i gruppen med en T@lkit-M1. Detta uppskattas av jägare med flera i skog och mark. Nästa steg att utveckla är positionsbestämning på hunden.

Ytterligare en funktion som underlättar är att det går att skicka privat- eller gruppmeddelanden, sk SMS, mellan gruppmeddelanden. Detta även om mobiltäckning saknas samt att man inte behöver prata och störa eventuella villebråd. Ytterligare en fördel, tack vare nätverksfunktionen, är att radioskuggor kringgås och alla i jaktlaget kan nås oavsett om någon befinner sig bakom en kulle eller liknande. Den digitala ljudkvalitén är ett ytterligare plus. Jägarna slipper sprakandet och bruset som traditionella walkie-talkies oftast ger ifrån sig.

– Vi ökar säkerheten, bidrar till enkelhet samtidigt som antalet funktioner och möjligheter ökar jämfört med vad som erbjuds idag, säger Iurii Voitenko, initiativtagare och ägare av Wireless P2P Technologies AB, som tidigare också varit ett inkubatorbolag under namnet WP2P Dalarna HB i Företagsinkubatorn.

Utmaningen med denna innovation är att få finansiering och Iurii erbjuder finansiärer och privatpersoner att genom finansieringsplattformen Kickstarter samla in 500 000kr genom sk crowdfunding. Målsättningen är att samla kapital för tillverkning av en sk nollserie. Mer information här:https://www.kickstarter.com/projects/6043767/tlkit-m1-digital-mobile-radio-upgraded?ref=nav_search

För mer information, kontakta Iurii Voitenko, WP2P Dalarna HB per tel 070 - 474 97 38eller iurii.voitenko@wp2p.org

Stiftelsen Teknikdalen initierar, driver och deltar i regionala, nationella och internationella projekt samt underlättar för nya affärskoncept och innovationer från idéstadium till marknaden. Samtliga aktiviteter som genomförs syftar till att generera ökad regional tillväxt och utveckling. Företagsinkubatorn ingår i Stiftelsen Teknikdalens organisation.