Kina nästa för svenska chokladhästar

Kina nästa för svenska chokladhästar

Den mest svenska pralinen, fyllda dalahästar i choklad, har sin uppkomst i Mockfjärd. Chokladhästarna säljs idag i 35 länder världen över, framförallt via IKEA och nästa stora marknad för Dalecarlia Chocolates är Las Vegas. Tack vare samarbete med Enterprise Europe Network öppnas även ett säljkontor i Kina inom kort.

Kenneth Larsson startade företaget Dalecarlia Chocolates för drygt 12 år sedan och sysselsätter idag fem personer. Recepten till både chokladen och fyllningarna har utvecklats i Mockfjärd men tillverkningen sker hos några av de större tillverkarna . Ingredienserna i Dalecarlia Chocolates produkter är av bästa kvalitet där inga kemikalier är tillåtna, bara naturliga ämnen. Förutom fyllda chokladpraliner gör Dalecarlia Chocolates även gelégodis i form av dalahästar.

Redan efter ett par år öppnade sig en stor del av världen för Mockfjärdsföretaget, mycket tack vare att IKEA bestämde sig för att saluföra de unika pralinerna som var formade som dalahästar. Idén att använda den mest svenska symbolen till pralinerna visade sig vara lysande, försäljningen ökar för varje år. Men inte nog med det, Kenneth Larsson har fler fantastiska idéer att bjuda på.

- För två år sedan etablerade vi ett säljkontor i Las Vegas och har tagit fram chokladpraliner i en form som passar världens största spelhåla. Vi har hittills lyckats ta oss in på åtta hotell som kommer att använda våra praliner som present till sina kunder. Med tanke på att hotellen i Las Vegas har mer än 40 miljoner gästnätter om året så kan det bli ganska stora volymer.

Tillsammans med Enterprise Europe Network har representanter från Dalecarlia Chocolates fått möjlighet att besöka vänorten Chengdu i Kina.
- Vi har fått våra första egna kontakter med intressenter i Kina, berättar Kenneth Larsson. Vi håller just nu på att etablera ett säljkontor där, och vi har redan ett företag i Peking som är mycket intresserat av att sälja våra produkter. Vi har förståss redan börjat nosa på den Kinesiska marknaden, via IKEA säljer vi vår choklad där sedan något år tillbaka. Det kan tyckas som ett omöjligt projekt att ens fundera på att sälja svensktillverkade chokladpraliner i länder som USA och Kina.

- Det finns inga omöjliga projekt, svarar Kenneth Larsson optimistiskt. En del är mer svårjobbade än andra, men slår de väl ut blir utdelningen så mycket högre.

Läs mer om Dalacarlia Chocolates på: www.dc-chocolates.com

----------------------------

Stiftelsen Teknikdalen är värorganisation för Enterprise Europe Network i Dalarna, Värmland och Gästrikland.
Läs mer om Enterprise Europe Network på: www.enterpriseeurope.se
Läs mer om Stiftelsen Teknikdalen på: www.teknikdalen.se