Tre intressanta föreläsare om hållbar energi och dess möjligheter och utmaningar

Lysande idéer med solen som katalysator.

27 september kl 12.15 – 13.30, Ljusgården,  Dalarna Science Park, Borlänge

Solenergi är hett! Under fredagens Borlänge Science Festival bjuder Dalarna Science Park in till lunchseminarium om solenergi.

-Årets tema på Forskarfredag är rymden. Vi tar oss ut i rymden och stannar till vid solen, säger Christina Sjöberg på Dalarna Science Park. På två timmar tar jorden emot lika mycket energi från solen som hela världens befolkning använder under ett år, fortsätter hon. Det gäller att hitta sätt att använda solenergin smart, både i Sverige och andra länder.

-Intresset för just solen som energikälla är stort så det kändes naturligt att bjuda in till ett seminarium i ämnet, säger Elisabeth Fränne som arrangerar lunchen. Och det passade ju utmärkt i samband med Forskarfredag och Borlänge Science Festival.

Under lunchen får deltagarna lyssna till Sara Skärhem som berättar om projektet Eco Inside, ett treårigt projekt med målet att inre Skandinavien ska vara ledande inom miljödriven utveckling innan år 2020.

Chris Bales från Högskolan kommer att delge oss det senaste inom just solenergiteknik och internationella projekt som pågår.

Slutligen så får vi också möte Lisbeth Söderling som berättar om det sk Ödriftsprojektet i Ludvika. Ett projekt som ska säkra elförsörjningen på ett fossilfritt sätt till de mest samhällsviktiga fastigheterna i händelse av ett längre elavbrott

Lunchen avslutas med en paneldiskussion där även åhörarna får möjlighet att ställa frågor och diskutera.

Vi vill hälsa dig välkommen till en intressant lunch kring ett hett och aktuellt ämne.

För mer information: kontakta Elisabeth Fränne och Christina Sjöberg på Dalarna Science Park.
Dalarna Science Park arrangerar lunchföreläsningen under "Forskarfredag" i samarbetet med Borlänge Science Festival.