Med fokus på tillväxt

Med fokus på tillväxt

I Dalarna finns det många blivande entreprenörer med unika affärsidéer som ännu inte upptäckts. För att hitta och samla in dessa idéer driver Stiftelsen Teknikdalens företagsinkubator ett delprojekt som kallas Idéscouting.
- Fokus ligger på att hitta affärsidéer med tillväxtpotential, säger Karin Ringsby, som är ansvarig för projektet.

- Vi vet att det finns massor av bra affärsidéer som med rätt hjälp kan utvecklas till företag med en unik inriktning, berättar Karin Ringsby. Lite förenklat kan man säga att mitt jobb blir att fånga upp dessa idéer och försöka hitta någon som kan förverkliga dem och driva verksamheten. En form av matchmaking helt enkelt.

Bland de större företagen och organisationerna i Dalarna finns det många smarta idéer, men det ligger inte i deras verksamhet att utveckla dem. Det är då jag kommer in i bilden. Genom besök och skräddarsydda workshops får jag möjlighet att inventera vilka idéer som finns hos dem. Samtidigt ska jag också försöka hitta de personer eller team som har möjlighet att kommersialisera idén till ett tillväxtföretag, och det är där den stora utmaningen kommer att ligga.

- Naturligtvis finns det entreprenörer och uppfinnare med egna idéer som bara inte kommit till skott med att utveckla dem än, fortsätter Karin. För att lokalisera dem kommer jag att ha täta kontakter med kommunernas näringslivsenheter, med ALMI och med de olika nyföretagarcentran som finns i Dalarna. När det sedan är dags att förverkliga idén har vi möjlighet att ge rätt stöd via Företagsinkubatorn med rådgivning och coachning.

Sen vill jag också poängtera att idéerna inte behöver vara komplexa eller högteknologiska, det kan handla om nya användningsområden med befintlig teknik. En bra affärsidé räcker inte om man jobbar på fel sätt men ett rätt sammansatt team har alla förutsättningar för att lyckas.

Vill du veta mer? Kontakta:
Karin Ringsby
Företagsinkubatorn - Idéscouting och Business Start
karin.ringsby@teknikdalen.se

Läs mer om Stiftelsen Teknikdalen

.....................................................................

Stiftelsen Teknikdalen är en del av InnoWent, en regional arena för samverkan och hållbar tillväxt.
www.innowent.se

frida.wikstrom@teknikdalen.se