Möt Kina i Borlänge

Borlänge kommun och Borlänge Energi har sedan början av 90-talet bedrivit samarbete med kommuner och städer i andra länder. Formerna har varierat men det har i huvudsak handlat om kompetensöverföring inom den kommunala/regionala miljösektorn för att slutligen kunna leda fram till export av svensk miljöteknik och samarbete inom näringslivet. Ett av dessa samarbeten sker med staden Wuhan i Kina. Samarbetet i Wuhan pågår främst inom områdena hållbar energiproduktion och hållbar avfallshantering. En etablering av ett miljöteknikcentrum i Wuhan är också på gång. Under maj/juni kommer en delegation från Wuhan att besöka Borlänge som en del i Borlänge Energis två miljöprojekt med namnen "Waste to energy" and "Sludge management". De båda projekten finansieras av Sala Ida - ett organ som Sveriges Kommuner och Landsting är huvudman för. Näringslivsenheten Borlänge kommun och Borlänge Energi inbjuder härmed i samarbete med Stiftelsen Teknikdalen och Enterprise Europe Network ert företag att få en unik möjlighet att träffa delegationen i Borlänge under dess besök här. Möjligheter finns att få genomföra en kort presentation av ert företag och tid finns också för mingel och diskussioner. Seminariet är kostnadsfritt. Delgationen består av chefer från Wuhans Environmental Protection Academy, Wuhans kommunala sophanterings enhet, Wuhan Water Quality Bureau, Wuhan Urban Construction Investment and Development (Group) Co. Ltd samt reningsverket Sanjintan. Plats Teknikdalen, Borlänge Tid 4 juni maj 2008 9.30-16.00 Språk Engelska, kinesisk tolk Preliminärt program 09.30-10.00 Välkommen till Borlänge - Näringslivschef Tiina Ohlsson. 10.00-10.20 Presentation av Stiftelsen Teknikdalen, Bengt Fahlgren. 10.20-10.45 Presentation av Borlänge Energis aktiviteter och projekt i Wuhan - Anna Hagberg. 11.00-11.30 Presentation av Wuhangruppen. 11.30-12.00 Presentation av Oscar Totties examensarbete med namnet "Evaluation of sludge management in Wuhan, China". 12.00-13.00 Vi bjuder på lunch. 13.00-16.00 Företagspresentationer samt diskussioner. Anmälan Via mail eller telefon senast 30 maj, till Anna Hagberg. E-post: anna.hagberg@borlange.se Tel: 070-310 22 95 Seminariet är kostnadsfritt och vi bjuder på lunch. Välkommen! -------------------------------------------------------------------- Möt Kina i Boränge är ett samarbete mellan Borlänge kommun, Stiftelsen Teknikdalen, Borlänge Energi och Enterprise Europe Network. www.borlange.se www.teknikdalen.se www.borlange-energi.se www.enterpriseeurope.se