Nabuz revolutionerar träningen på gymmet med nytt kapital från DalaCapital

Nabuz revolutionerar träningen på gymmet med nytt kapital från DalaCapital

DalaCapital AB, som är ett helägt dotterbolag till Dalarna Science Park, investerar i företag i tidiga skeden genom så kallat såddkapital. Investeringarna görs i syfte att stötta det regionala näringslivet och bidra till hållbar utveckling och tillväxt i hela Dalarna. Nyligen beslutade DalaCapital om att investera i företaget Nabuz systems, som tillhandahåller en digital guide och inspirationskälla för motionärer på gymmet.

Teamet bakom Nabuz har skapat en lösning med QR-koder som sätts på redskap eller maskiner. Gymmet betalar en licens och medlemmarna kan sedan gratis ladda en app och få tillgång till instruktioner och utforska nya övningar. Appen innehåller också färdiga träningspass, möjlighet att bygga egna pass som och dela dem med sina vänner. På så sätt kan gymmen minska antalet medlemmar som slutar på grund av brist på inspiration eller kunskap. Och motionärerna kan dygnet runt hitta nya övningar utmana gamla vanor eller inspireras att testa något nytt!

‒ Investeringarna kommer att hjälpa oss att ytterligare förbättra vår plattform och tillföra ännu mer innovation och värde till våra användare och partners. På Nabuz vill vi sammanföra hälsa och teknik och gör det mer tillgängligt, personligt och njutbart för alla. Med detta nya partnerskap är vi ett steg närmare vår vision – skanna, träna och inspirera, säger Troy Lindström grundare och vd på Nabuz Systems.

DalaCapital AB är ett helägt dotterbolag till Dalarna Science Park och har som mål att genom investeringar i nystartade, innovativa bolag bidra till att Dalarna får ett rikare företagande och en hållbar utveckling och tillväxt. Företagen som DalaCapital investerar i ska ha säte i Dalarna och vara i en tidig fas och kunna påvisa en stor potential. Investeringen i Nabuz är DalaCapitals åttonde sedan starten i januari 2021.

‒ Nabuz är ett innovativt tillskott till befintliga träningsappar. Genom att erbjuda konkreta och lättillgängliga instruktioner på gymmet har Nabuz skapat en effektiv affärsmodell som gynnar både gymägare och medlemmar. Detta initiativ förenklar träningsupplevelsen och skapar en win-win-situation för alla inblandade parter, säger Angelica Ekholm, ordförande i DalaCapital och VD för Dalarna Science Park.

DalaCapitals investeringskapital kommer från Sparbanksstiftelsen Dalarna, Dalarnas Försäkringsbolag samt Region Dalarna.

‒ En sådan här träningslösning kan göra det enklare för många att komma igång med och känna sig trygga att styrketräna. Det finns en tendens till mer stillasittande, vilket äventyrar folkhälsan. Genom att göra styrketräning enklare och roligare kan vi främja hälsa på ett lättsamt sätt, säger Birgitta Sacrédeus, Regionråd och ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.

För mer information vänligen kontakta:
Angelica Ekholm, ordförande DalaCapital, VD Dalarna Science Park
Mail: angelica.ekholm@dalarnasciencepark.se