Angelica Ekholm, vd på Dalarna Science Park

Nära 80 procent anser att alla insatser för ökad internationalisering i Dalarna leder till regional tillväxt

Årets tredje innovationspanel i Dalarna genomförd med internationalisering som tema

Nu har resultatet för årets tredje digitala Innovationspanel just sammanställts. Temat för undersökningen, som genomfördes efter sommaren, var internationalisering i Dalarna kopplat till digitalisering. Nära 80 procent av respondenterna ser ökad internationalisering som en väg till regional tillväxt. Samtidigt menar 75 procent att Dalarna är en region med ett näringsliv vars marknader redan sträcker sig utanför Sveriges gränser. Synen på vad som skapar internationell framgång varierar. Drygt 60 procent av de svarande menar att en hög digitaliseringsgrad i bolagen ökar möjligheterna för att lyckas internationellt. En annan framgångsfaktor för att växa utomlands menar över 50 procent är en kommersiellt gångbar affärsidé.

‒ Det har varit oerhört intressant att ta del av svaren i årets tredje Innovationspanel, säger Angelica Ekholm, vd Dalarna Science Park. Framför allt för att svaren har varit relativt samstämmiga. Inom Dalarna Science Park har vi länge arbetat målmedvetet för att stötta det regionala näringslivet med att ta steget ut i världen. Inte bara för det enskilda bolagets skull, utan för att vi vet att det genererar tillväxt i hela vår region.

Frågor i Innovationspanelen tog också upp om det fanns en skillnad mellan nystartade bolags internationella framgångar och bolag som funnits längre. Svaren visade att 76 procent ansåg att det inte var åldern på företaget som var avgörande utan att det uteslutande handlade om att ha en stark affärsidé för att lyckas, eller inte, utanför Sverige.

I Dalarna är det flera aktörer som aktivt tillsammans arbetar för att hjälpa Dala-företag ut i världen. Det görs bland annat inom ramen för Region Dalarnas initiativ Exportarena Dalarna. Där presenteras inspiration, kunskap och exportkunniga aktörer som Business Sweden, Dalarna Science Park genom Enterprise Europe Network, Almi, Mellansvenska Handelskammaren, Visit Dalarna, Exportkreditnämnden och Dalapop.

‒ Jag ser verkligen nytta av att vi arbetar tillsammans och att det nu finns en regional digital samlingsplats fokuserad på export för att stötta och hjälpa vårt näringsliv ut i världen, säger Louise Modigs, näringslivsstrateg på Region Dalarna och initiativtagare till Exportarena Dalarna. Export utvecklar både företag och vår region och jag uppskattar att Dalarna Science Parks senaste Innovationspanel hade fokus på internationalisering. Ett av svarsresultaten visar att 60 procent anser att digitaliseringsgraden i ett bolag har avgörande betydelse för internationell framgång. Det tar jag som en intäkt att vi ska satsa än mer på att stötta vårt regionala näringsliv i att öka digitaliseringsmognaden inom bolagen för att lättare vinna internationell mark.

Dalarna Science Park genomför tre Innovationspaneler årligen. Syftet med Innovationspanelen är att regelbundet ta pulsen på entreprenörskapet i Dalarna samt säkra en löpande dialog med verksamma i regionen.

För mer information vänligen kontakta

Angelica Ekholm, vd Dalarna Science Park
angelica.ekholm@dalarnasciencepark.se

Exportarena Dalarna nås via hemsidan www.exportarenadalarna.se