Brita Klingberg, affärsutvecklare på Dalarna Science Park.

Nu kommer norra Sveriges största idétävling till Dalarna!

Det är Dalarna Science Park som i samarbete med Sparbanksstiftelsen Dalarna genomför idétävlingen Jagharnenide.nu, där kreativa invånare i Dalarna tävlar om startkapital till ett aktiebolag och affärsutvecklingsstöd för ett sammanlagt värde av 115 000 kronor. Tävlingsperioden pågår från den 1 februari till den 28 februari 2023.

Jagharenidé.nu är tävlingen för idéer med potential som ger invånare i Dalarna chansen att utveckla en produkt och tjänst och starta ett företag. Tävlingen vänder sig till både privatpersoner och egna företagare.

‒ Vi står inför många samhällsutmaningar som kräver nya kreativa och hållbara lösningar. Vi är säkra på att det finns massor av fantastiska idéer där ute hos Dalfolket. Det behövs ingen färdig prototyp eller affärsmodell för att tävla, det räcker med att du kan beskriva din idé text, säger Brita Klingberg, affärsutvecklare på Dalarna Science Park.

Alla som bor och verkar i Dalarna och har fyllt 18 år kan lämna in ett eller flera bidrag. Tävlingen har tidigare genomförts i Västernorrland och Gävleborg och mer än 1000 idéer har lämnats in till tävlingen genom åren. Några exempel är halkskydd för rullatorer, en app för våldsutsatta kvinnor och solpaneler som vrider sig efter solens rörelser.

‒ Vi behöver fler innovativa entreprenörer som utvecklar näringslivet i vårt län. Jagharenide.nu har ett enkelt angreppssätt som jag hoppas kommer inspirera Dalarna att våga ta steget och testa sina idéer, säger Kjell Grundström på Sparbanksstiftelsen Dalarna.

Fina priser

Tre vinnare tilldelas pris i form av affärsutvecklingsstöd och coaching från experter inom olika områden. Första pris är affärsutvecklingsstöd till ett värde av 50 000 kronor i form av en plats i Dalarna Science Parks företagsinkubator i 6 månader och en check för bidrag till ett startkapital till ett aktiebolag (stipendium på 25.000 kronor). Andra och tredje pris är affärsutvecklingsstöd till ett värde av 25.000 kronor respektive 15.000 kronor.

‒ Vi jobbar varje dag med att stötta företag och har ett brett nätverk av experter för att kunna stötta innovation inom branscher och marknader. Coachningen anpassas individuellt och de vinnande bidragen har tillgång till experter inom allt från marknadsföring, juridik, försäljning och patent, säger Brita.

Idéerna bedöms av en jury utifrån hur nyskapande idén är, hur den skapar värde för kunden, om den är hållbar för vår värld och har potential att växa och bli lönsam.

Lämna in ditt bidrag på jagharenide.nu under tävlingsperioden som pågår från den 1 februari till och med den 28 februari. Alla bidrag hanteras under sekretess det är fritt fram att delta med flera bidrag.

Lämna i ditt bidrag: jagharenide.nu

Vad är jagharenide.nu?

Jagharenide.nu är en idétävling som arrangeras av BizMaker i Västernorrland och Movexum och Sandbacka Science Park i Gävleborg och Dalarna Science Park i Dalarna. Syftet med tävlingen är att främja entreprenörskap och innovation. Tävlingen vill uppmuntra människor att ta det första steget till att förverkliga sina idéer.