Nya innovativa idéer för Dalarnas utveckling

Nya innovativa idéer för Dalarnas utveckling

Inom kort ska tjugotalet kreativa hjärnor samlas och generera nya idéer för Dalarnas utveckling inom området LIVE. Hur ser framtidens boende ut, vad ska vi bygga av, hur tar vi oss till och från bostäderna? Frågorna och idéerna är många och när innovationstävlingen Smart Living Challenge ordnas i Falun och Borlänge ska ännu fler utvecklingsidéer lockas fram. Tisdagen den 10 juni är det dags för workshop på Romme Alpin.

Den internationella innovationstävlingen Smart Living Challenge har öppnat. Tävlingen, som arrangeras av Munktell Science Park i samarbete med Falun och Borlänge kommuner och Stiftelsen Teknikdalen, ska bidra till att finna nya lösningar för ett mer hållbart stadsliv. Falu och Borlänge kommuner står som värdar och bjuder in ett tjugotal kreativa entreprenörer, forskare, studenter för att få tips och bidrag till att utveckla sina respektive stadsmiljöer hur vi ska bo och leva i framtiden.

Under knappt sex månader kommer Smart Living Challenge att söka efter innovativa lösningar och idéer som underlättar för individer att leva ett smartare och mer hållbart liv i urbana miljöer. Innovationstävlingar inom samma koncept kommer därför att arrangeras på flera orter såsom Göteborg, Uppsala och Västerås men även internationellt i exempelvis Belgrad, Jakarta, Rio de Janeiro, Kuala Lumpur, Istanbul, Aten med flera.

Med smarta lösningar avses produkter och tjänster som ger individer en ökad livskvalitet utan att ta för stora resurser i anspråk. Hänsyn ska tas till såväl jordens knappa resurser som individers begränsade tillgång på tid och pengar. Tävlingen söker lösningar inom tre kategorier; Move, Live och Eat. Smart Living Challenge välkomnas både helt nya idéer som ännu inte utvecklats och befintliga lösningar som
ännu inte fått stor spridning.

Innovationstävlingar öppnar för nya möten och nya idéer

Innovationstävlingar har under senare år blivit en alltmer populär metod för att finna nya lösningar. Linda Norén och Åsa Svedjetun, näringslivschefer i Falun och Borlänge kommuner förklarar varför:

- Innovationstävlingar är ett utmärkt sätt att generera idéer och finna innovativa lösningar på problem och utmaningar som ger oss nya intressanta uppslag. Genom innovationstävlingar öppnar man dörrarna för kompentens och idéer som finns utanför den egna organisationen. Dessutom skapas
förutsättningar för individer med nya idéer att få utveckla och sprida dem. Det är verkligen kul att Falun och Borlänge kommuner är en av de tre platser i landet som är med i denna internationella tävling. Och vi ser fram emot att få dela med oss och även ta del av omvärldens idéer om hållbart leverne, menar Norén och Svedjetun.

Stiftelsen Teknikdalen är delaktig i processen och en av initiativtagarna. Stiftelsen Teknikdalen arbetar med att initiera, driva och delta i regionala, nationella och internationella projekt samt underlättar för nya affärskoncept och innovationer från idé till marknad. samtliga aktiviteter som genomförs syftar till att generera ökad regional tillväxt och utveckling.

Femton vinnar kommer att utses

En professionell jury kommer att utse femton vinnare efter tävlingens slutdatum, 30 juni 2014. Dessa femton blir del av ett internationellt nätverk av entreprenörer, forskare och innovatörer
och kommer att tas med på en inspirerande resa till några av Sveriges främsta innovationsmiljöer. De kommer även att möta potentiella storkunder och investerare som kan hjälpa individerna att förverkliga sina idéer och få dem att nå ut på en internationell marknad.

Mer om tävlingen går att läsa på tävlingens webbsida smartlivingchallenge.com.

Workshopen kommer att äga rum tisdagen den 10 juni kl 9.30-15.30, Romme Alpin, Koppslahyttan 111, Borlänge

För mer information, kontakta Kjell Friman, Näringslivskontoret Borlänge kommun, tel
0243-741 32 eller Erik D Jansson, Näringslivskontoret Falu kommun, tel 023-867
35 eller kommunikationsansvarig Ann-Louise Larsson, Stiftelsen Teknikdalen, 0342-24 64 05.