Nya regler för kemiska ämnen

Nya regler för kemiska ämnen

CLP innebär nya regler för klassificering, märkning och förpackning av kemiska ämnen och blandningar och betyder även att de som tillverkar eller importerar kemiska produkter måste klassificera och anmäla ämnena till ett europeiskt register.CLP började gälla redan januari 2009 och skyldigheterna enligt CLP införs stegvis under en övergångsperiod fram till 2015. CLP berör hela EU och på sikt ska den nya märkningen gälla i hela världen.

-För att hjälpa företagen med CLP kommer Enterprise Europe Network-Dalarna,Gävleborg och Värmland i samarbete med kemikalieinspektionen och Almi Värmland att bjuda in till information kring vad förordningen innebär, säger Marie Ericson, Projektledare Enterprise Europe Network

Under seminariet kommer man få lära sig mer om vad CLP är, hur anmälan till EU: register går till samt få möjlighet att ställa frågor och få vägledning av Kemikalieinspektionen.

-Alla som vill lära sig mer om CLP är varmt välkomna,säger Marie Ericson, projektledare Enterprise Europe Network-Dalarna,värmland och Gävleborg.

Tid:4 April 2011, kl.13.00-16.00
Pats: Lokal Eniac, Lagergrensgatan 2, Karlstad
Anmälan: www.teknikdalen.se/anmalan Senast 31 mars
Seminariet är kostnadsfritt. Anmälan är bindande. Vi bjuder på fika

För mer information: marie.ericson@teknikdalen.se

Enterprise Europe Network är ett omfattande nätverk som arbetar med information och rådgivning till små och medelstora företag. Nätverket består av nära 600 organisationer i mer än 40 länder som arbetar med att främja konkurrenskraft och innovation. EU-kommissionen är initiativtagare till Enterprise Europe Network. I Sverige finns nätverket representerat över hela landet. Tillväxtverket koordinerar och finansierar verksamheten i Sverige. Stiftelsen Teknikdalen är värdorganisation för Enterprise Europe Network i Dalarna, Värmland och Gävleborg.