Nya VDn på plats

Nya VDn på plats

Den första oktober tillträdde Sture Ericsson som ny VD för Stiftelsen Teknikdalen och hans första veckor har, enligt egen utsago, varit både spännande och omtumlande. Sture Ericsson efterträder därmed Bengt Fahlgren som kommer att finnas kvar i organisationen som Senior Advisor.

Sture Ericsson kommer närmast från en VD-tjänst hos Swedavia, ett dotterbolag till Luftfartsverket, där han även jobbat med ledarskapsutveckling.
- Den organisationen jag kommer ifrån liknar Stiftelsen Teknikdalen ganska mycket, berättar han vidare. Få medarbetare med hög kompetens och initiativkraft. Jag har tidigare jobbat mycket med delegering och har för avsikt att fortsätta med det. När man jobbar på det sättet kan man som chef vara mer som ett bollplank, en coach och överlåta beslut på detaljnivå till personalen. Då hamnar mitt fokus automatiskt på större strategiska frågor.

- Min ambition är att Stiftelsen Teknikdalen ska fortsätta vara i ständig förändring, säger Sture Ericsson. Vi ska ligga i framkant för att tillgodose de behov företagen i regionen har och stimulera till entreprenörskap. Stiftelsen Teknikdalen ser inte nödvändigtvis lika dan ut imorgon som den gör idag. Vi ska bidra till att Dalarna uppfattas som ett attraktivt område där man gärna vill etablera och utveckla sitt företag.

Sture Ericsson är sedan många år bosatt i Borlänge och tycker att det är skönt att äntligen ha ett jobb på hemmaplan.
- Efter att i flera år haft hela världen som arbetsfält så blir det mycket skönt att både bo och jobba på samma ort. För första gången på länge kan jag till och med cykla till jobbet, säger han avslutningsvis.

Läs mer om Stiftelsen Teknikdalen på: www.teknikdalen.se