PlaygroundSquad i Falun ordnar spelevent Global Game Jame

PlaygroundSquad i Falun ordnar spelevent Global Game Jame

Den 28 – 30 januari kl 17:00 går årets spelevent Gobal Game Jame av stapeln och för andra året i rad är PlaygroundSquad i Falun med som spelorganisatör här i Sverige. Eventet uppmuntrar kreativa spelskapare att få fram nya spel under två dygn. Stiftelsen Teknidalen sponsrar aktiviteten.

Detta är ett event som pågår runt om hela världen. Man sammanför begåvade personer och team från hela världen för att på 48 timmar skapa ett spel från grunden, utifrån ett förutbestämt tema som alla deltagare får reda på vid ett och samma tillfälle. Den korta tidsperiod är tänkt att bidra till att uppmuntra kreativt tänkande och leda till små men innovativa och experimentella spel som senare kan vidareutvecklas.

Global Game startade 2009 som ett event för IGDA,The International Game Developers Association och fick då mycket uppmärksamhet. 2009 hade de över 1600 deltagare i 25 länder och tagit fram 370 spel.  2010 hade det ökat till 4300 deltagare och ca 900 spel så vi hoppas att siffrorna  även i år har en uppåt växande kurva.

Nytt för i år är att man kan vara med och tävla om biljetter till  Casual Connect conference i Hamburg till ett värde av € 350 samt tre nätter på hotell. Det är de internationella spelorganisatörerna som nominerar de mest kommersiellt gångbara och lovande projekt de har fått fram. Utifrån dem så utser sedan Gamesauce tio lyckliga team som får skicka två av sina medlemmar. Dessa kommer även att ha möjlighet att pitch  sitt spel till de spel förläggare som är närvarande vid konferensen.

- I Falun har vi många duktiga spelutvecklare och inom spelutbildningen PlaygroundSquad utbildar vi årligen ca 35 killar och tjejer för en spännande marknad, säger Linnea Agné från Tension Graphics som är med och ordnar eventet. Det här eventet hoppas vi ska få fram intressanta spel från Dalarna som kan konkurrera internationellt, fortsätter Agné. Vi välkomnar alla som är intresserade att vara med under dessa dagar både ni som vill titta på och de som vill vara med att göra spel.

Tid: fredag den 28 januari kl 17 till söndag den 30 januari kl 17

Plats: PlaygroundSquad, Nybrogatan, Falun

Vid frågor och intresse av Global Game Jam kontakta Dan Gemvall dan@tension.se tel 023-298 55. Kontakt med Linnea Agné, tfn +46 (0)23 298 55, +46 (0)70 207 44 52