Sagoboxen – En lugn stund

Ruta Ett, som tillverkar barnmedia med kvalitet, släpper nu fyra nya boxar. Bland annat med en ny serie "Stadens Hjältar" bör barn mellan 3-7 år. Bakom företaget står bl a Pelle Ferner från Falun som deltagit i Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator.

Läs – Upplev – Skapa
Det nya sättet att läsa en saga!

Aktuellt:
- I början av november har höstens fyra helt nya Sagoboxar release.
- Ny Serie! Stadens Hjältar är en serie om en liten stad där invånarna är bilar. Här träffar du Palle Polisbil och Bella Brandbil samt alla deras vänner. Palle och Bella är seriens huvudkaraktärer och hjälper bland mycket annat stadens invånare att lösa problem, leta efter tjuvar och släcka bränder.

För ett år sedan startade Ruta Ett DVD AB sin satsning på att utveckla och förnya barnmedia och framför allt öka intresset för att läsa barnböcker. Ruta Ett ville hitta ett sätt att motverka den negativa trend med försäljningstapp och priskonkurrens som barnboken var mitt uppe i, men vi ville även hitta ett sätt att försöka förnya och modernisera barnboken genom att stärka banden mellan bok, film och internet. Det vill säga de mediaplattformar där barn idag spenderar mycket av sin lediga tid. Ruta Ett DVD AB skapade Sagoboxen, ett mervärdeskoncept innehållande något för alla dessa mediaplattformar.

Efter det första årets succé, där Sagoboxen sålts i över 50 000 exemplar, bara i Sverige, lanserar nu Ruta Ett DVD AB nya böcker och episoder om uppfinnarsnigeln Tiffel-Toffel och hans vänner, samt den helt nya serien om Stadens Hjältar. Sagoboxkonceptet lanseras även internationellt. Vårt mål är att fortsätta att utveckla och hitta nya barnkoncept som på ett nytt sätt kan öka intresset för den traditionella barnboken.

Fakta:
Sagoboxen innehåller en inbunden sagobok och en 3D-animerad barnfilm med samma berättelse. Det medföljer även en leksak som knyter an till innehållet i sagan. Vidare finns även webbsidor där man dygnet runt kan träffa sina favoritkaraktärer och bland mycket annat kan leka, läsa, spela och färglägga. Sagoboxens berättelser bygger på 3D-aminerade filmer och illustrationer. Målgruppen är 3-7 år.

Bakgrund:
Barnboken har under lång tid varit det naturliga sättet för barn att ta del av sagoberättelser på. Idag har TV och internet, mer och mer tagit över och barns mediavanor har snabbt förändrats. Det unika med Sagoboxen är att vi erbjuder sagorna i flera format men allt i samma paket. Den som köper en Sagobox behöver inte välja mellan boken, filmen eller leksaken. I Sagoboxen får du allt i samma paket och till priset av en vanlig barnbok.

En lugn stund:
Sagoboxen har underrubriken - en lugn stund! Namnet kommer av att filmerna i Sagoboxen har ett lite lugnare tempo än mycket av utbudet på barn-tv idag, och är anpassat speciellt för barn 3-7 år. Syftet och målsättningen är att filmen, boken och leken får barnen att varva ner efter t.ex. en tuff dag på dagis, innan maten eller före läggdags, samtidigt får även föräldrarna lite lugn och ro.

Export:
Sagoboxen har väckt stort intresse även internationellt och först att lansera Sagoboxen utomlands är Finland där Egmont Kustannus under hösten lanserar Sagoboxen. Egmont Kustannus har satsat stort på lanseringen och Sagoboxen syns i alla större varuhus och leksakskedjor i den finska julhandeln. Förhandlingar med andra länder pågår och det finns mycket goda förutsättningar att expandera exportförsäljningen ytterligare under 2011.

Om Ruta Ett DVD AB

Vi som ligger bakom Sagoboxen är Ruta Ett DVD AB. Ruta Ett har i många år arbetat med DVD-produktion och kan alla steg, från idé, manus och grafik till komplett DVD. Ruta Ett har, bland mycket annat, både producerat och gjort DVD-produktionen för Gammafons "småfilmer". Några av våra kunder är bl.a. Specialpedagogiska Skolmyndigheten och Disney Channels Scandinavia.  Ruta Ett började under hösten 2008 arbetet med att skriva och animera de första sagorna i Sagoboxen.

För mer information besök gärna våra hemsidor:

www.sagoboxen.se

www.rutaett.com

För personlig kontakt och recensionsexemplar kontakta:

Ruta Ett DVD AB
Magasinet
79131 Falun

Tel: 023 7022033

Mail: info@rutaett.com

För nerladdning av grafiskt material och copytexter:

www.sagoboxen.se/sv/nedladdning.html

Sagoboxarna som lanseras i höst är: