Nu är det dags att utse årets SKAPA-vinnare för Dalarna.

SKAPA 2021 söker Sveriges bästa innovatörer

Idéer som kan utvecklas till innovationer är ofta nyckeln till framgångsrika företag. Har du hittat en helt ny lösning, utvecklat en produkt eller tjänst som kan leda till kommersiella möjligheter? Över en halv miljon kronor ska dela ut till Sveriges mest innovativa idéer. Nu är det dags att ansöka till SKAPA-priset 2021. Du tävlar om SKAPA-priset på 550 000 kr och SKAPA-priset talang för unga innovatörer på 250 000 kr.

Varje år delar Stiftelsen SKAPA ut SKAPA-priset och SKAPA-priset talang för unga innovatörer, med syfte att ge stöd till uppfinnare och innovatörer att utveckla sina idéer. Förra året var det Vivolab AB, ett av företagen i inkubatorn på Dalarna Science Parks inkubator som stod som vinnare i Dalarnas län. Året innan var det Optopro och Kwikk som tog hem det regionala SKAPA-priset samt SKAPA-talang för Dalarna. Även dessa två företag deltar i Dalarnas Science Parks inkubator.

Pristagare på regional och nationell nivå

En regional prisceremoni kommer att genomföras där Dalarna Science Park är länsjuryansvariga. Priserna delas ut av landshövdingen i Dalarnas län. Den regionala juryn ska utse en länsvinnare för SKAPA-priset och en för SKAPA-talang för unga innovatörer.

SKAPA-talang är en tävling för dig som är högst 30 år, född mellan 1991 och 2001. Länsvinnarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på den nationella nivån där årets nationella pristagare utses under SKAPA Innovationsgala i slutet av 2021.

Ansökan

Det är enkelt att ansöka via stiftelsens SKAPAS hemsida. Du kan söka själv eller nominera något annan. Sista ansökningsdag 31 maj 2021.

Länsvinnare 2020

Vivolab AB blev utsedd till länsvinnare i Dalarna men sin första produkt, Breease är är en andningsnapp med en utbytbar filterkapsel för barn. Den minskar inandningen av luftföroreningar som avgaser, virus, mögel exempelvis.

Om Stiftelsen SKAPA

SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. SKAPA-priset är Sveriges största innovationspris, med syfte att ge stöd till uppfinnare att utveckla sina idéer. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

Juryordförande i Dalarna Angelica Ekholm, angelica.ekholm@dalarnasciencepark.se

Dalarna Science Park är en innovationsarena som stödjer utveckling av människor och företag med tillväxtambitioner. www.dalarnasciencepark.se