PRESSMEDDELANDE 2015-06-05

Skyltstället blir Skandinaviens största skyltaktör

Franchisekedjan och skylttillverkaren Skyltstället AB med huvudkontor i Borlänge slås samman med SweProd Graphics och blir därmed Skandinaviens största företag inom skyltförsäljning och skylttillverkning. Skyltstället är ett inkubatorföretag inom Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator i Dalarna. Där får de affärscoachning i sin företagsutveckling.

– Tack vare sammanslagningen ökar vår tillverkningskapacitet betydligt. Maskinparken blir väsentligt större och vi sysselsätter mångdubbelt fler i produktionen. Nu kan vi i princip erbjuda alla typer av skyltar till alla typer av verksamheter direkt från egen tillverkning, säger Samuel Eriksson som även fortsättningsvis kommer att vara VD för Skyltstället AB.

I samband med sammanslagningen kommer tillverkningsenheten att flytta från Borlänge till Visby, där SweProds tillverkning är lokaliserad i dag. Skyltställets produktionsenhet går från dagens 10 till 70 personer, säljkontorens personal oräknat. Omsättningen i koncernen blir över 100 miljoner kronor.

– Detta gör Skyltstället till den absolut största aktören i Skandinavien, samtidigt som vi behåller vår lokala prägel med säljkontoren ute i landet, säger Samuel Eriksson.

SweProd Graphics är tillverkare av emblem och skyltar till industriverksamheter av alla slag och har bland annat tillverkat logotyperna till BMW. SweProd Graphics exporterar i dag cirka 40 procent till länder i hela världen.

– Vi är mycket glada för affären med Skyltstället och ser att vi kommer att komplettera varandra mycket väl. SweProds produktion kombinerat med Skyltställets förmåga att sälja och bygga ett franchisenätverk ger oss något helt unikt, säger Henrik Svensson.

Skyltställets huvudkontor kommer att ligga kvar i Borlänge och snart flyttar de till nya lokaler i centrala Borlänge.

Skyltstället startade 1985 som ett lokalt skyltföretag i Borlänge. År 2011 köptes skyltstället av de tre bröderna Samuel, Pontus och Rickard Eriksson. Deras tanke var att starta ett nytt koncept inom den konservativa skyltbranschen.

– Det finns massor med skylttillverkare runt om i svenska städer men alla har sina egna tillverkningsenheter. Vår idé är att samla all tillverkning på ett ställe och att butikerna ute i landet endast sköter försäljning och installation åt kund, säger Samuel Eriksson.

År 2013 öppnade den första franchisetagaren i Stockholm och sedan dess har tolv städer fått säljkontor. Bröderna hoppas nu på ännu fler framöver.

De ser nu också stora möjligheter för Skyltstället att knyta större avtal med butiks- och varuhuskedjor som etablerar sig i hela Skandinavien.

– Förhoppningen är att vi blir mer attraktiva för större varuhus och fastighetsägare då vi kommer att kunna ta tillvara de unika stordriftsfördelar vi nu får, säger Samuel Eriksson.

Samuel Eriksson, vd Skyltstället AB
070-236 02 88, samuel@skyltstallet.se

www.skyltstället.se

Skyltstället AB, Gjutargatan 32, 781 70 Borlänge.

Henrik Svensson, vd SweProd AB

070-157 55 55, henrik@sweprod.se

www.sweprod.se

SweProd AB, Soteregatan 3, 621 53 Visby

BILD: Samuel & Henrik handslag

Handslag mellan Samuel och Henrik. Henrik Svensson äger och driver SweProd AB. Företaget tillverkar skyltar till industrin och till välkända bilmärken.

Foto: Ola Hammarström