Dr. Christina Lampe-Önnerud gästar Dalarna Science Park.

Snart rullar vi ut röda mattan – välkommen att vara med

Hon har mer än 80 patent, har gjort både Sommar i P1 och TED Talks, fått mängder av utmärkelser och grundat två miljardbolag i USA.
Hennes namn är Dr. Christina Lampe-Önnerud och torsdag 1 december gästar hon Dalarna Science Park.

– För oss som science park och innovationsarena är Christina en verklig drömbokning. Hon är en eftertraktad föreläsare och inspiratör, så vi är jätteglada att hon kommer hem till Dalarna och att dalfolket nu får chans att ta del av hennes kunskap och hennes engagemang för vår tids stora frågor, säger Christina Sjöberg, kommunikationschef på Dalarna Science Park.

Framtidens energilösningar

För Christina Lampe-Önnerud väntar en fullmatad dag i Borlänge. Hon kommer till Arlanda tidigt på morgonen och strax därefter medverkar hon i frukostseminariet Dalarna Talks via länk.

Nästa punkt på agendan är ett unikt lunchmöte, ”Women’s Power Hour”, med upp emot hundra tongivande kvinnor. Mötet hålls i Dalarna Science Parks stora ljusgård där Christina leder diskussionerna som bland annat kommer att handla om ledarskap, makt, ödmjukhet och mod.

Efter lunchen är det dags att flytta över till hörsalen och den öppna inspirationsföreläsningen, fylld med fakta och praktiska idéer, under titlen ”Where do we go from here?”.

– Vi ska snacka ledarskap, energi och nya tidens teknik och samhälle. Det är jättespännande, hälsar Christina Lampe-Önnerud.

Fakta Dr. Christina Lampe-Önnerud

Född 1967 i Ludvika, i dag bosatt strax utanför New York City, USA. Christina har en doktorsexamen i oorganisk kemi, är innehavare av 80 patent, ledamot av Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien och hedersambassadör för Dalarna. Hon har sommarpratat i P1, gjort TED Talks och delat scen med exempelvis Bill Gates. Genom åren har hon fått mängder av utmärkelser, bland annat World Economic Forum Technology Pioneer, Årets Svenska Kvinna och H.M. Konungens medalj för framstående näringslivsinsatser.

Christina började sin akademiska karriär vid Uppsala universitet och fortsatte forskningen vid MIT i Boston. 2005 grundade hon företaget Boston-Power med målet att förbättra batterisäkerheten för elektronik och elbilar. Boston-Power växte snabbt och utsågs bland annat till ett av USA:s ledande miljöteknikföretag. 2012 sålde Christina Boston-Power och grundade därefter Cadenza Innovation tillsammans med maken, och tillika dalkarl, Per Önnerud.

Cadenza Innovation, som uppmäksmammats av både den amerikanska energimyndigheten och försvarsmakten, har utvecklat supersäkra och kostnadseffektiva batterier för eltransport och energilagring, baserade på innovativ, hållbar ny teknik. Cadenza Innovation går nu mot storskalig tillverkning med initialt fokus på energilager i stadmiljö.

Program – torsdag 1 december, Dalarna Science Park

08.45–09.15 Dalarna Talks
Ljusgården

Frukostseminarium där Christina medverkar via länk.

12.00–13.30 ”Women’s Power Hour”
Ljusgården

Enbart inbjudna gäster. Media är välkomna att fånga mötesdeltagare före och efter mötet.

13.40–13.55 Pressträff (föranmälan)
Rum Christina Lampe-Önnerud

I Dalarna Science Park finns rum som är tillägnade innovatörer och andra profiler med koppling till Dalarna. Christinas rum är nyinrett och hon får nu se det för första gången.

14.00–15.15 ”Where do we go from here?”
Hörsalen
Inspirationsföreläsning om framtidens energilösningar i ett globalt perspektiv. Efter föreläsningen bjuder vi på fika, mingel och fortsatta diskussioner i foajén.

Föranmälan till pressträff

boel.blomqvist@dalarnasciencepark.se