Spelutbildning kvar i Falun!

Spelutbildning kvar i Falun!

Nu är det klart! Företaget Tension Graphics i Falun får förnyat förtroende att bedriva KY-utbildning inom upplevelse- och spelutveckling genom det framgångsrika utbildningskonceptet Playground Squad.

- Det känns riktigt bra att vi får förtroendet att fortsätta med den här utbildningen, säger Magnus Björkman som är VD på Tension Graphics och grundare av Playground Squad. Trots att KY-myndigheten tidigare gått ut med att den här typen av utbildningar ska centraliseras för att ligga nära kunderna får vi behålla den här i Falun, vilket vi ser som ett gott betyg för vårt sätt att jobba. Vi har också haft ett otroligt stöd från de svenska spelutvecklarna som säkert bidragit till att KY-myndigheten valt oss som utbildningsanordnare.

- Det här blir automatiskt en fortsättning på den satsning Falun och regionen gör inom mediaområdet och spelutveckling i synnerhet, fortsätter Magnus Björkman. Även för spelinkubatorn i Stiftelsen Teknikdalens regi kommer det här beslutet att ha en positiv inverkan eftersom fler lockas att starta företag i branschen. Jag vill också passa på att säga att det stöd vi fått från politiker, Region Dalarna, näringslivskontoren i Falun och Borlänge, näringslivet, Högskolan Dalarna och gymnasieskolor starkt bidragit till vår framgång.

Om Playground Squad
Under 80 veckor utbildas 35 nya spelutvecklare på Playground Squad. Arbetsmarknaden är god, 89 % av de som avslutat utbildningen har fått jobb inom den genre utbildningen avser. Ytterligare en positiv effekt är att utbildningen lockar personer från hela Sverige och även från utlandet. Flera av dem stannar kvar efter avslutad utbildning. Dessutom har flera företag etablerat sig i direkt anknytning till utbildningen vilket också bidrar till fler jobb i regionen. Läs mer om Playground Squad på: www.playgroundsquad.com

Fakta Tension Graphics
Företaget startades 1999 och har jobbat med utbildning inom spelutveckling sedan 2001. Från och med 2005 har utbildningen varit en KY-utbildning. Tension Graphics har idag 10 anställda.

För mer information, kontakta:

Ivar Dahlberg, Utbildningsansvarig Playground Squad
Telefon 070-222 98 78, e-post ivar@tension.se

Magnus Björkman, VD Tension Graphics
Telefon 070-339 93 91, eller e-post magnus@tension.se.

Sven Eriksson, Projektledare Stiftelsen Teknikdalen (ansvarig för utveckling av medier & kommunikation i Dalarna)
Telefon 070-551 03 25, e-post sven.eriksson@teknikdalen.se

--------------------------------------------------